R1150 GS sytytyksen säätö

R-sarjan pyörät
JKU
Viestit: 293
Liittynyt: 18 Helmi 2006 10:56

R1150 GS sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja JKU » 27 Elo 2018 09:32

Gessu oli huollossa ja nyt tuntuu, kuin sytytys olisi hieman liian aikaisella(kaasua annettaessa on viivettä ja moottorista kuuluu imuäänet).
Tuntuu kuin sytytys olisi aikaisella.
OhjeCD:sä on kyllä kuva TDC:n ajoituksesta, mutta senjälkeen kehoitetaan seuraamaan BMW:n testerin ohjeita!
Onkohan säätö digitaalinen vai mekaaninen toimenpide?
R1150GS
R100RT
R60/2
R35

woke
Viestit: 26
Liittynyt: 27 Kesä 2015 21:38

Re: R1150 GS sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja woke » 28 Elo 2018 10:10

Kyllä sitä sytytystä vois säätää ihan mekaanisesti. Moottorin etupäässä kampiakselin hihnapyörän takana on sytytystä ohjaavat hall-anturit kiinni peltilevyssä. Sen asentoa muuttamalla voi syttyä säätää.
Ihmettelen vaan että miten se sytty huolllossa olis säätynyt mihinkään suuntaan?

JKU
Viestit: 293
Liittynyt: 18 Helmi 2006 10:56

Re: R1150 GS sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja JKU » 29 Elo 2018 20:38

Ei se varmastikkaan ole mihinkään itsestään siirtynyt.
Oletan, että sytytyksen ajoitus on tarkistettu ja sitten säädetty.
Ajoin nimittäin kokeeksi toisella samanikäisellä gessulla ja se tuntui vastaavan kaasuun jouhevammin.
Täytynee tarkistaa strobolla ajoitusmerkki.
Kun mittaa, niin nuo tuntemukset voi jättää omaan arvoonsa.
R1150GS
R100RT
R60/2
R35

woke
Viestit: 26
Liittynyt: 27 Kesä 2015 21:38

Re: R1150 GS sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja woke » 30 Elo 2018 16:43

Sytkän ajoituksen tarkistus ei kyllä kuulu huolto-ohjelmaan jos sen mukaan on menty. Hyvähän se on tarkistaa tietty joskus mutta ei se kyllä siitä miksikään muutu jos se kerran on oikein laitettu.
Kysy sieltä huollosta mitä ovat tehneet.

JKU
Viestit: 293
Liittynyt: 18 Helmi 2006 10:56

Re: R1150 GS sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja JKU » 30 Elo 2018 20:26

Itse asiassa huollon jälkeen kone alkoi nykimään n 50km:n ajon jälkeen, kunnes stoppasi tykkänään. Vein takaisin trailerilla. Sitten selvisi, että bensaletku oli irtonnut pumpusta tankin sisältä.
Tällä ei varmasti ole mitään yhteyttä huoltoon.
Mutta kun ovat hakeneet vikaa, ovat voinert tutkia eri vaihtoehtoja.
Korjaus maksoi 180€, joten ei ollut kallis.

Viimekesänä tuli ABS- ongelma ja ko huollon diagnoosi oli: ABS-yksikkö viallinen, vaihdettava uusi. Hinta n 2500€.
Sitten pyörä testattiin autosähköfirmassa ja vika oli huono johtoliitos.
Joten en vaivaudu ko mp- huoltofirmaan enää (ei ole enää olut virallinen BMW- huolto muutamaan vuoteen).
R1150GS
R100RT
R60/2
R35

woke
Viestit: 26
Liittynyt: 27 Kesä 2015 21:38

Re: R1150 GS sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja woke » 30 Elo 2018 23:06

Joo parempi huoltaa ite vaan jos on mahdollisuutta ja mielenkiintoa. Bensaletkun irtoaminen voi liittyä huoltoon jos on bensansuodatinta vaihdettu koska se on tankin sisällä.

JKU
Viestit: 293
Liittynyt: 18 Helmi 2006 10:56

Re: R1150 GS sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja JKU » 31 Elo 2018 07:49

Kiitos tiedoista.
Olen pitäytynyt tuossa vanhassa gessussa juuri perinteisen sähkötekniikan takia.
Jonkun vaihtotarjouksenkin olen reissussa saanut GS 1200:een tee-se- itse-miehiltä, juuri huollettavuuden takia.
Mutta en ole ollut kiinnostunut, kun virallista merkkihuoltoa ei ole paikkakunnalla ( Lahti).
R1150GS
R100RT
R60/2
R35

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa