BMW K 1600 GTL vm. 2017 savuttaa

K-sarjan pyörät
esko vahasoyrinki
Viestit: 13
Liittynyt: 17 Helmi 2008 21:37
Moottoripyörän malli: BMW K 1600 GTL
Paikkakunta: Vantaa
BMW K 1600 GTL vm. 2017 savuttaa

Viesti Kirjoittaja esko vahasoyrinki » 25 Syys 2019 11:15

Ajettuani vm. 2017 GTL:lläni 69 500 km se alkoi savuttamaan. Sama tapahtui ensimmäisellä GTL:läni 60 000 km:llä. Syynä molemmissa oli moottorin huohotinjärjestelmän kerryttämä öljy ja ruskea hyhmä ilmanpuhdistimen kotelon alaosaan ja sen alla olevaan "separaattoriin". Tässä tapauksessa kotelosta tulevan poistoletkun tulpan irrottamisen jälkeen sieltä tuli öljyä ja hyhmää n. 0,5 l. Huollot on tehty BMW-huoltoliikkeessä ajallaan ja käytetty BMW:n ohjeen mukaista öljyä. Onko kellään tietoa ja omia kokemuksia, miksi tätä tapahtuu ja miten ko. öljyn kertymisen ja savutuksen saa estettyä? Esko Vähäsöyrinki

Avatar
mek
Viestit: 92
Liittynyt: 20 Loka 2008 09:17
Moottoripyörän malli: K75, R1250 GS
Paikkakunta: Kempele
Re: BMW K 1600 GTL vm. 2017 savuttaa

Viesti Kirjoittaja mek » 26 Syys 2019 08:48

Eikö huolto-ohjelma opasta tyhjentämään huollossa tuota ilmanputsariboksia? Jos siinä on kerran letku ihan sitä varten. Honda CRF 1000 L:ssä on myös letkut boksin molemmilla sivuilla. Jostain syystä vain vasempaan letkuun kertyy öljyä. Muutaman tuhannen kilometrin välein tyhjättynä öljyä tulee letkusta pari teelusikallista.

esko vahasoyrinki
Viestit: 13
Liittynyt: 17 Helmi 2008 21:37
Moottoripyörän malli: BMW K 1600 GTL
Paikkakunta: Vantaa
Re: BMW K 1600 GTL vm. 2017 savuttaa

Viesti Kirjoittaja esko vahasoyrinki » 26 Syys 2019 09:30

Kyllä ohjeistaa ja poistoletkun kautta kotelon tyhjennys on tehty aina joka huollossa säännöllisesti 10 000 km:n välein, mutta jostain syystä se ei ole riittänyt savutusongelman estämiseksi. Huolto-ohjelmassa ei kuulemma ole asiasta muuta ohjeistusta. Kun savutus on ilmennyt, ilmanpuhdistimen kotelo ja alapuolinen "separaattori" täytyy puhdistaa ja pestä, jotta ongema ei uusiudu. Ensimmäinen GTL:äni oli vuosimallia 2012 ja nykyinen 2017.
Esko

esko vahasoyrinki
Viestit: 13
Liittynyt: 17 Helmi 2008 21:37
Moottoripyörän malli: BMW K 1600 GTL
Paikkakunta: Vantaa
Re: BMW K 1600 GTL vm. 2017 savuttaa

Viesti Kirjoittaja esko vahasoyrinki » 04 Loka 2019 20:31

Tänään vm. 2017 GTL:ni 70 000 km:n pienemmän huollon yhteydessä ylimääräisenä työnä irrotettiin sekä puhdistettiin ja pestiin ilmansuodattimen kotelo sekä moottorin huohotusjärjestelmän ylä- ja alaletkut ja pyöreä suppilomainen ”separaattori”.  Ilmansuodattimen kotelon pohjan takaosassa oli 3–4 dl moottoriöljyä sekä pohjalla öljyn- ja vedensekaista ruskeaa töhnää.  Separaattori oli täynnä ja tukossa öljyn- ja vedensekaista ruskeaa töhnää.  Separaattorin yläletku oli kokonaan tukossa tätä töhnää. Otetuissa valokuvissa tilanne näytti kamalalta. Ei savuta enää!
Esko

Avatar
Motonomi
Viestit: 65
Liittynyt: 31 Elo 2010 14:18
Moottoripyörän malli: BMW K100RS
Re: BMW K 1600 GTL vm. 2017 savuttaa

Viesti Kirjoittaja Motonomi » 14 Loka 2019 16:00

Tuota ilmiötä nimitetään kylmälimaksi. Tuttu ilmiö autopuolelta talviajossa. Noita ongelmia aiheuttavia öljyjä ei saisi olla enää myynnissä. Ainakaan purkin API-merkinnät eivät pidä paikkaansa, jos siellä on myöhempi merkintä kuin API SF. Autoissa tuo teki vielä sen että koko huohotinjärjestelmä talvella jäätyi tukkoon. Sen jälkeen saattoi kampiakselin jomman kumman pään stefä pullahtaa irti kampikammioon kertyvän paineen vuoksi. Suosittelen vaihtamaan öljyn valmistajaa.

Käytettynä ostamassani K100:ssa oli myös imukotelossa runsaasti öljyä. Koko kotelo oli kuorruttunut sisältä paksulla mustalla öljylimalla. Nyt on kotelo pysynyt viimeiset 40 000 km kuivana ja puhtaana.

Vastaavia ongelmia on ilmeisesti tuossa alempana tässä ketjussa, jolloin pelkkä öljyn vaihto ei auta ongelmaan.

Avatar
Mika Järvinen
Viestit: 10
Liittynyt: 03 Loka 2019 12:19
Moottoripyörän malli: K1600B
Re: BMW K 1600 GTL vm. 2017 savuttaa

Viesti Kirjoittaja Mika Järvinen » 19 Loka 2019 11:27

Eskon kuvia separaattorin kanavasta. Kanavaa pitkin pitäisi öljyn vapaasti virrata.

Kuvat -----------
20191003_160055.jpeg
20191003_155114.jpeg
20191003_153618.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S1000RR - K1200LT - K1600B - RAM 1500 5th gen.

Avatar
Kurahousu
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Joulu 2007 07:44
Moottoripyörän malli: G450X, R1200GSA
Paikkakunta: Pori
Re: BMW K 1600 GTL vm. 2017 savuttaa

Viesti Kirjoittaja Kurahousu » 20 Loka 2019 11:26

Oho, kyllä onkin mönjää täynnä. Hienoa että raportoidaan foorumiin jotta muutkin osaavat etsiä vikaa jos tulee samanlaisia oireita :hat:
G450X - R1100GS Scrambler - R1200GSA

Pullinen P
Viestit: 1
Liittynyt: 20 Loka 2019 11:22
Moottoripyörän malli: K1600 GTL
Re: BMW K 1600 GTL vm. 2017 savuttaa

Viesti Kirjoittaja Pullinen P » 20 Loka 2019 17:23

Olen ajellut Eskolta ostamallani vm 2012 GTL:llä nyt kolme kautta. Pyörällä oli ajettu vähän yli 90 000 km kun sain sen. Savutusongelmia on esiintynyt tänä kesänä. Heinäkuun alussa olin ajelemassa Etelä-Savossa, kun ilmiö esiintyi ensimmäisen kerran. Elokuussa ilmiö toistui ja sain vihjeen, että ilmanputsarista pitää laskea ylimääräinen öljy pois. Öljyä ja valkoista töhnää tulikin 3-4 dl. Sitten lähdettiin Jytisemään Jänkhälle ja taas mennessä Rovaniemellä savutusta oli havaittavissa. Saariselällä öljyä tuli ilmanputsarista taas 3-4 dl. Nyt pyörä oli 110 000 km huollossa ja ilmanputsari pestiin. Separaattori ei ollut ohan niin tukossa kuin Eskolla, mutta öljyä ja töhnää oli melkoisesti. 2018 toukokuussa, kun pyörän öljypohjaan tuli ulkoisen tekijän aiheuttama reikä ja moottoriöljyt tuli pihalle ja pyörään tehtiin samalla 100 000 km huolto, korjauserittelyn mukaan on tehty "draining oil condensate hose" eli ymmärtääkseni valutettu konsenssöljyt ilmanputsarista. Sitten vielä huollon jälkeen kun olin ajellut muutamia satoja kilometrejä alkoi pyörän etupää täristää. Syynä oli etupyörän laakerit, jotka vaihdettiin.

esko vahasoyrinki
Viestit: 13
Liittynyt: 17 Helmi 2008 21:37
Moottoripyörän malli: BMW K 1600 GTL
Paikkakunta: Vantaa
Re: BMW K 1600 GTL vm. 2017 savuttaa

Viesti Kirjoittaja esko vahasoyrinki » 28 Heinä 2020 10:26

Lähetin 4.10.2019 sähköpostin BMW Motorradille ja ehdotin seuraavaa:
"Jotta nämä moottorin huohotusjärjestelmän tukkeutumisesta johtuvat savutusongelmat ja niistä hoitamattomana mahdollisesti aiheutuvat moottorin täystuhot saataisiin estettyä, ehdotan BMW Motorradille, että ilmasto-olosuhteista johtuen ainakin Suomessa ja kaikissa Pohjoismaissa ja mahdollisesti maailmanlaajuisestikin BMW K 1600 GTL:n huolto-ohjelmaan lisätään pikaisesti alkaen 40 000 km:stä ja aina 40 000 km:n välein ilmansuodattimen kotelon sekä moottorin huohotusjärjestelmän ylä- ja alaletkujen ja ”separaattorin” irrotus sekä puhdistus ja pesu. Lisäksi separaattorin pohjan alemman huohotusletkun liitäntään olisi tarpeen lisätä T-kappale ja siitä lähtevä toinen tyhjennysletku tulppineen ja myös se tulppa tulisi avata ja tyhjentää separaattorin sisältö jokaisessa huollossa."
Vastauksessaan 3 päivää myöhemmin BMW Motorrad totesi mm.: "... kiitämme teitä palautteesta ja tutkimme onko huolto-ohjelmaan mahdollista tehdä muutoksia tulevaisuudessa kylmemmille markkina-alueille." Sen jälkeen en ole kuullut asiasta mitään.
Esko

Titaani
Viestit: 1
Liittynyt: 28 Heinä 2020 22:58
Moottoripyörän malli: BMW 1600Gt
Re: BMW K 1600 GTL vm. 2017 savuttaa

Viesti Kirjoittaja Titaani » 01 Elo 2020 22:14

Tuli avattua -11 mallin 1600 Gt n.60000km ajetun huohotin letkut ja separaattori. Vain pieni kerros tätä vaahtomaista öljyä reunoilla, mikään ei ollut tukossa, eikä boxista löytynyt öljyä. Ei kyllä näyttänyt siltä että olisi puhdistettu.
Huollot vuosittain tehty liikkeessä.

Onko tämä ongelma joillakin öljyillä suurempi vai onko kellään havaintoa öljyn merkin vaikutuksesta??


Vastaa Viestiin