K75 moottorin kitinä

K-sarjan pyörät
Avatar
mek
Viestit: 95
Liittynyt: 20 Loka 2008 09:17
Moottoripyörän malli: R1250 GS
Paikkakunta: Kempele
K75 moottorin kitinä

Viesti Kirjoittaja mek » 01 Syys 2020 14:20

K75 alkoi pari viikkoa sitten pitää lämpimänä joutokäynnillä kitisevää sivuääntä. Juuri samanlaista kuin alle linkatussa videossa. Ääni ei kuulu kylmänä, vain lämpimällä koneella ja vain joutokäyntikierroksilla. Ääni muuttuu jonkin verran, saattaa jopa lakata hetkeksi kun pyörää kallistaa reilusti. Ruuvimeisselin "läpi" kuuntelemalla yritin selvittää, kuuluisiko vesipumpusta tai jakopäästä, mutta varmaa en osaa sanoa. Moottorin etupäästä kuitenkin. Vesipumpun tiivisteet ja akseli on uusittu viime talvena ja sen jälkeen ajettu 1700 km. Pyörällä on ajettu 134 tkm, jakoketju ja ohjurit on vaihdettu jossakin 70 tkm kohdalla viimeksi. Toki en voi olla täysin varma, että pitääkö ajomäärä paikkaansa edellisen ja sitä edellisen omistajan osalta.

Onko kukaan kuullut vastaavaa kitinää ja löytyikö syytä?

https://youtu.be/xgPD0l8-LLU

Avatar
mek
Viestit: 95
Liittynyt: 20 Loka 2008 09:17
Moottoripyörän malli: R1250 GS
Paikkakunta: Kempele
Re: K75 moottorin kitinä

Viesti Kirjoittaja mek » 03 Syys 2020 07:25

Sain kaverilta eilen stetoskoopin lainaksi. Kyllä se vesipumpusta tuntuisi kuuluvan, eli nesteet ulos ja pumppu irti taas.

Avatar
Motonomi
Viestit: 67
Liittynyt: 31 Elo 2010 14:18
Moottoripyörän malli: BMW K100RS
Re: K75 moottorin kitinä

Viesti Kirjoittaja Motonomi » 30 Syys 2020 23:25

Selvisikö kitinnän syy? Ääni on kuin vesipumpun siipipyörä olisi löysällä tai irronnut.

K75:sta en tiedä, mutta vanhemmissa K100:ssa oli valurautainen siipipyörä. Niillä oli paha tapa irrota. Omaani päivitin vamuuden vuoksi uudemman mallin akselin ja peltisen siipipyörän. Pultti kanattaa lukita ruuvilukitteella. Vanhemmassa akselissa oli siipipyörä kiinni mutterilla.

Avatar
mek
Viestit: 95
Liittynyt: 20 Loka 2008 09:17
Moottoripyörän malli: R1250 GS
Paikkakunta: Kempele
Re: K75 moottorin kitinä

Viesti Kirjoittaja mek » 12 Loka 2020 08:22

Selvisi. Kitinä tuli vesipumpusta. Vesipuolen tiivisteen asentaminen ilman BMW:n erikoistyökalua näkyy olevan todella vaikeaa. 27 mm hylsyä ei kannata käytää, koska hylsyn reunat ovat vähän kartiot. Se puristaa monimutkaisen, keraamisen tiivisteen peltisen "ulkokoolin" vähän ruttuun, jolloin tiiviste alkaa kanittaa kun alumiininen pumppu laajenee lämmetessään teräksistä akselia enemmän. Yritin itse vielä kerran uudelleen niin, että katkaisin sopivasta vesijohtoputkesta asennusholkin, mutta en saanut silläkään tiivistettä oikein asennettua. Loppujen lopuksi päädyin lähettämään pumpun korjattavaksi Saksaan http://www.equipmentbau.de/index2.html

Maksoihan se, 155 + postikulut. Mutta omiin turhiin yrityksiinkin tuhrautui jo melkein satanen, kun tiivisteet ovat melkein 30 eur/kpl. Tuo firma antaa korjaukselle vuoden takuun. Heidän jäljiltään pumppu pyörii kevyesti yhdellä sormella. Itse en millään onnistunut asentamaan stefaa niin, että pumppu olisi pyörinyt yhtä kevyesti.


Vastaa Viestiin