Kahvanlämppärit R1200RT vm2006

R-sarjan pyörät
JuhaKoo
Viestit: 15
Liittynyt: 28 Elo 2017 22:18
Moottoripyörän malli: R1200RT

Kahvanlämppärit R1200RT vm2006

Viesti Kirjoittaja JuhaKoo »

Moi onko kellään tietoa/kokemusta kahvanlämppäreistä. Ongelma on sellainen että kumit ovat kuluneet sileiksi ja pitäisi vaihtaa.
Pitääkö koko paketti vaihtaa ?
Onko mahdollista vaihtaa vain kumit ja lämmityselementti jää sellaisenaan.
Mistä niitä saa kätevästi tilattua ?
Olisi nyt sellainen mututieto että olisi mahdollista vain tuo kahvakumi uusia !

pistän vielä youtube videon ei ihan mun tapaus mutta siitä saa kuvan mitä pitäisi tehdä https://www.youtube.com/watch?v=VFQ4fU8sG4o
HondaCB400N 10v -> Honda1000F 10v -> BMW K1200RS 6v -> BMWR1200RT 10v -> BMWR1200GSA
JuhaKoo
Viestit: 15
Liittynyt: 28 Elo 2017 22:18
Moottoripyörän malli: R1200RT

Re: Kahvanlämppärit R1200RT vm2006

Viesti Kirjoittaja JuhaKoo »

Tälläiset ajattelin kuitenkin tilata . Empäs tilaakaan kun ei minulle ole sopivat :oops: !
https://www.motorcycleparts-hornig.com/ ... Grips.html

jos haluaa kokopaketin jossa on myös lämmityselementti niin kustantaa ainakin 300 -> ylöspäin
jos vain kumeilla selviää niin olisi halvempi vaihtoehto !
Viimeksi muokannut JuhaKoo, 07 Maalis 2021 21:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
HondaCB400N 10v -> Honda1000F 10v -> BMW K1200RS 6v -> BMWR1200RT 10v -> BMWR1200GSA
Avatar
Kurahousu
Viestit: 1024
Liittynyt: 04 Joulu 2007 07:44
Moottoripyörän malli: G450X, R1200GSA
Paikkakunta: Pori

Re: Kahvanlämppärit R1200RT vm2006

Viesti Kirjoittaja Kurahousu »

Aika varovasti pitää tupet irrottaa, lämpöelementit yleensä aika hankalia pitää ehjinä irrotusvaiheessa. Kerro miten onnistu ja ota vaikka pari kuvaa prosessista :eatcorn:
G450X - R1100GS Scrambler - R1200GSA
Avatar
mek
Viestit: 107
Liittynyt: 20 Loka 2008 09:17

Re: Kahvanlämppärit R1200RT vm2006

Viesti Kirjoittaja mek »

CRC ruosteenirroitusaine näkyy liottavan myös kahvakumiliimaa. Sitä käyttäen, pientä pyöreäksi kulunutta meisseliä varovasti käyttäen alkuun, vanhaa kumia kannattaa halkaista sitä mukaa kun työ etenee. Kyllä se onnistuu kun varovasti toimii. Ainakin 90-luvun K-malleissa lämmityselementit ovat sen verran paksua lankaa ja harvassa, että ne saa juottamalla korjattua, vaikka vahinko sattuisikin.

Uusien asennuksessa runsaasti liimaa tuppeen koko matkalle, toimii myös voiteluaineena. Tangon pää ja kaasukapulan rako tietysti huolellisesti teipillä suojaten. Tupen pitää mennä yhdellä työnnöllä perille asti, jos liike loppuu kesken, tahtoo tuppi jämähtää siihen ja homma pitää aloittaa alusta. Eli irroitus varovasti, mutta asennuksessa pitää olla reippaat otteet. Mm. Motonetista saa hyvää Renthal kahvakumiliimaa, suosittelen. Pitää varmasti, mutta tarvittaessa irtoaa CRC Rostoffilla.
JuhaKoo
Viestit: 15
Liittynyt: 28 Elo 2017 22:18
Moottoripyörän malli: R1200RT

Re: Kahvanlämppärit R1200RT vm2006

Viesti Kirjoittaja JuhaKoo »

Kiitoksia kommenteista !

Tutkin tänään asiaa vähän tarkemmin
Molemmilla puolilla on sisähalkaisija 25.5 mm ( en tarkasti saanut tätä mittaa todennettua kun en halunnut repiä kumeja vielä pois) todennäköisesti on tämä mitta. (22 mm tanko johon koko paketti menee), Molemmissa tangon päissä on olake joka suojaa virta johtoa tämä täyttyy leikata pois (1-2 mm vahvuus)

aikaisempi linkki ei ole tähän tapaukseen sopiva !

Tässä linkki josta muutenkin olen ostanut tavaraa ja siellä on viittaus em. mittoihin !
https://www.wunderlich.de/shop/en/bmw-r ... 0-000.html

Voi olla että helpommalla pääsee jos hankkii koko sarjan mutta näillä kumeillakin voi asia hoitua asiallisesti. tosin pitää vähän käyttää luovaa ajattelua jotta ne sinne saa kuten mek totesi.
HondaCB400N 10v -> Honda1000F 10v -> BMW K1200RS 6v -> BMWR1200RT 10v -> BMWR1200GSA
JuhaKoo
Viestit: 15
Liittynyt: 28 Elo 2017 22:18
Moottoripyörän malli: R1200RT

Re: Kahvanlämppärit R1200RT vm2006

Viesti Kirjoittaja JuhaKoo »

Homma etenee hitaasti mutta ...

Vasemman puolen otin käsittelyyn. halkaisija on 26.3mm (nyt sain mitattua paremmin) + ns. nystyrät kahvassa. uusien koko 25.5 mm
BMW_Left01.JPG
Kumi poistettu ja lämpöelemetti kahvassa. Kumi lähti hyvin pois tosin jotain ns. 'liimaa' oli mutta liiman ja kumin sai varovasti kammettua irti
Kumin sain kokonaisena pois.
BMW_Left02.JPG
Uusi ja vanha kumi vierekkäin. Vanhassa kulumaa jonkin verran
Eroja on sisäpuolella uusi on sileä ja vanhassa on spiraalia ja kahvan nystyröille ns. paikat
BMW_Left03.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
HondaCB400N 10v -> Honda1000F 10v -> BMW K1200RS 6v -> BMWR1200RT 10v -> BMWR1200GSA
Avatar
Kurahousu
Viestit: 1024
Liittynyt: 04 Joulu 2007 07:44
Moottoripyörän malli: G450X, R1200GSA
Paikkakunta: Pori

Re: Kahvanlämppärit R1200RT vm2006

Viesti Kirjoittaja Kurahousu »

Hienosti näytti irtoavan :eatcorn:
G450X - R1100GS Scrambler - R1200GSA
JuhaKoo
Viestit: 15
Liittynyt: 28 Elo 2017 22:18
Moottoripyörän malli: R1200RT

Re: Kahvanlämppärit R1200RT vm2006

Viesti Kirjoittaja JuhaKoo »

Nyt on melkein nämä asiat tehty. vasen puoli meni hyvin. Oikea puolessa vähän sähläämistä. Kumien irroitus meni ihan nappiin. uuden kumin sisääntyöntämisessä pitää olla äärimmäisen varovainen ettei ulkopäädystä lähde se paksu johto 'irti' (oikea). ainakin ns. piipparilla toimii kytkentä joten langat ei vahingoittuneet. Pitää vielä testata että lämpöä tulee kunhan ehdin.

kun pistin sisään niin ensin lämmitin vettä noin 80 asteeseen ja upotin uuden kumin sinne jotta pehmenee. lämpökahvan puolelta pistin kumiliimaa
molemmille puolille ns. raita päästä päähän ja fairy vana niiden väliin. vasen meni heittämällä ja oikeassa sai vähän enemmän käyttää voimaa.

oikea puoli, voipi olla että tätä on joskus avattu tai yritetty
1-GOPR0327.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
HondaCB400N 10v -> Honda1000F 10v -> BMW K1200RS 6v -> BMWR1200RT 10v -> BMWR1200GSA
Vastaa Viestiin