E10

F-sarjan pyörät
Avatar
kukari
Viestit: 29
Liittynyt: 17 Maalis 2006 16:28
Moottoripyörän malli: R1200ST
Paikkakunta: Hausjärvi
Viesti:

E10

Viesti Kirjoittaja kukari »

Mites,
onko kellään tietoa käykö toi uus hieno E10-bensa BMW-motskareihin.
Oma napa on lähinnä niin varsinkin tämä F800R vuosimallia 2010 kiinnostais :-)
alla F800R Chris Pfeiffer Edition
entiset: R1200ST, '06, R1150RT '03 ja Honda Deauville '01
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: E10

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

En tiedä miten E10 käy bemareihin, mutta mitä uudempi vehje sen paremmin käy, koska jenkkimarkkinoilla kyseisen tapaista paskaa on ollut jo vuosikaudet myytävänä. Ruiskupelit säätävät itse itsensä rojulle sopivaksi, kun kaasaripeleihin etsitään uudet säädöt.
Koko etanolibensahan on vain suuri kusetus. Ajoneuvot kuluttaa enemmän, vähemmän tehoa, pa-järjestelmät ruostuvat, sademetsät hakataan matalaksi etanolin tuotannon vuoksi ja samalla litrahinnalla saa vain 9dl:aa bensaa.
KUSETUSTA sanon minä! :evil: :evil: :evil:
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Avatar
mek
Viestit: 107
Liittynyt: 20 Loka 2008 09:17

Re: E10

Viesti Kirjoittaja mek »

Kysyin samaa asiaa juuri eilen BMW-Suomen Juha Torkkolalta. Heilläkään ei ollut tietoa vielä, ovat kysyneet asiaa tehtaalta. Oktaanilukuhan siinä on sama kuin 95E:ssä, eli sen puoleen sitä voisi periaatteessa käyttää samoissa pyörissä missä on käytetty 95E:tä. Kulutus nousee hieman ja teho laskee hieman, koska etanolissa on tilavuusyksikössä vähemmän energiaa kuin bensiinissä.

Autopuolelta on sellaista tietoa, että mahdolliset ongelmat, jos niitä tulee, aiheutuvat polttoainejärjestelmän muovi- ja kumiosille. Ainakin talveksi, tai muun pidemmän seisonnan ajaksi kannattaa varalta tankata 98E:llä, joka tosin sekin jatkossa sisältänee 5 % etanolia.

BMW-Suomen sivuille tulee virallista tietoa asiasta heti kun sitä on.
Avatar
kukari
Viestit: 29
Liittynyt: 17 Maalis 2006 16:28
Moottoripyörän malli: R1200ST
Paikkakunta: Hausjärvi
Viesti:

Re: E10

Viesti Kirjoittaja kukari »

Juhan vastaus mulle:
Moi,

E10 sopivuudesta ei tehtaaltamme ole mitään virallista kantaa. Todennäköisesti se käy mutta tietysti tehot jäävät hieman alas. Paras teho/hyötysuhde BMW moottoripyörille saadaan käyttämällä 98 oktaanista bensiiniä, jota saa jatkossakin huoltoasemilta.

Terveisin,

Juha
alla F800R Chris Pfeiffer Edition
entiset: R1200ST, '06, R1150RT '03 ja Honda Deauville '01
Avatar
mek
Viestit: 107
Liittynyt: 20 Loka 2008 09:17

Re: E10

Viesti Kirjoittaja mek »

kukari kirjoitti:Juhan vastaus mulle:
Moi,

E10 sopivuudesta ei tehtaaltamme ole mitään virallista kantaa. Todennäköisesti se käy mutta tietysti tehot jäävät hieman alas. Paras teho/hyötysuhde BMW moottoripyörille saadaan käyttämällä 98 oktaanista bensiiniä, jota saa jatkossakin huoltoasemilta.

Terveisin,

Juha
98E:kin tulee jatkossa sisältämään max 5% etanolia: http://www.e10bensiini.fi/
"Vuoden 2011 alusta alkaen saatavana tulee olemaan edelleen ainakin kahta bensiinilaatua: 95-oktaaninen 95 E10 ja 98-oktaaninen 98 E5."

Kurapyöräsivuilta löytyi tuo linkki: http://www.onlinemechanical.net/ethanol-E10.html eli Bemarit näyttäisivät olevan ok.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: E10

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

mek kirjoitti:Kurapyöräsivuilta löytyi tuo linkki: http://www.onlinemechanical.net/ethanol-E10.html eli Bemarit näyttäisivät olevan ok.
Ei kaikki bamarit ole ok! Ennen -86 on tehty monta sataa tuhatta sätkytintä. Tuo vuosi -86 on ehkä ajateltu siten, että kaikki uusilla seetirenkailla(riippuu valmistenumerosta, ei vuosimallista) varustetut bemarit kestävät rojubensaa. Noh, kestää ehkä kyllä, mutta varmasti kaasarimallit vaatii taas uudet säädöt. Saisikohan niitä tehtaalta? Tod. näk. ei! :x

PS: Juuri ennen sotaa valmistetut bemarit kävivät jo silloin lyijyttömällä(sodan jälkeen ei). Kaikki lyijy meni nimittäin sotateollisuuteen, koska loppusijoituspaikaksi suunniteltiin naapurikansojen nahanalus.
Noh, sivuventtiilinen -38 R71:n tarvii vain 66 oktaanista bensaa, joten lurautan vähän dieseliä joukkoon, paremman voitelun toivossa.
Ja jos oikein tiukoille menee, mä luulen, että vanha bemari käy vaikka puristetuilla banaaneilla, joskaan ei ehkä reilun kaupan banaaneilla! :lol: :lol: :lol:
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
kaliffi
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Helmi 2006 20:09

Re: E10

Viesti Kirjoittaja kaliffi »

Muistelen lukeneeni että joissakin USA:n osavaltioissa ei ole muutamaan vuoteen saanut muuta pensaa kuin E 10. Vehkeet ovat kaiketi sillä toimineet...Seuraavaksi tulee E 15 ja kansalaiset alkavat jo hieman protestoida. Etanoli-vouhottajat, eli vihreät ovat mielissään ja samoin tietenkin etanoliteollisuus. Etanoli on aika voimakas liuotin ja ruostuttaja...eikä kylmäkäynnistyvyys ainakaan parane.
kaliffi
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Helmi 2006 20:09

Re: E10

Viesti Kirjoittaja kaliffi »

Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: E10

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Kannattaa käyttää 98-bensaa, E10:n sijaan: http://ilmastohuijaus.blogspot.com/

Rullatkaa alkuun. Jostain syystä sivut aukeaa keskeltä artikkelisarjaa, eikä alusta, ainakin mulla!?
No, on siellä paljon muutakin ihmeteltävää viherpiipertäjille. :lol:
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Vastaa Viestiin