BMW-HVA

F-sarjan pyörät
HeikkiLukkari
Viestit: 107
Liittynyt: 03 Loka 2009 10:01
Paikkakunta: Nummela
Viesti:

BMW-HVA

Viesti Kirjoittaja HeikkiLukkari »

Kuva
Jos siinä on paranneltu BMW:n runko ja paranneltu BMW:n kone ja jos sitä valmistetaan BMW:n omistamassa tehtaassa ja lätkäistään kylkeen BMW:n omistama tuotemerkki, niin onhan se melkein BMW?

Eli tilaukseen meni Husqvarnan Nuda 900. Runkona lyhennetty ja vahvistettu F800GS:n putkihässäkkä ja moottoriakin voimistettu (porattu, stroukattu, puristuksia nostettu, kampurankulmaa muutettu, venttiileitä isonnettu - tuloksena +20hv ja +17Nm 800GS:n koneeseen verrattuna, eli 105hv / 100Nm; tosin dynossa jo mitattu suurempiakin lukuja vakiokoneesta). Kuivapainona 175kg, Sachsin vieterit molemmissa päissä, edessä Brembon radiaalijarrut ja muotoilukielenä italialainen "ota tai jätä"-tyyli.

BMW on omistanut Husqvarnan mp-osaston vuodesta 2007 ja nyt näyttää ensimmäisiä yhteistyön hedelmiä ilmestyvän; ensin Nuda ja seuraavaksi vuorossa yksipyttyinen katuenduro (TE650 / Strada?), jossa pohjana käytetään G650GS:n runkoa ja konetta (ja pelkona on, että Husqvarnan omaan tekniikkaan perustuva mukava TE610/630-sarja vesittyy liikaa). Toivoa sopii, ettei Husqvarnan kisamaiselle crossi-, enduro- ja supermoto-osastolle kävisi samalla köpelösti. Samoin saa odotella, milloin 900cc kone löytää tiensä BMW:n omiin malleihin ja tulisiko esim. F900GS:stä jo liiankin kova kilpailija boxeri-Gessulle.
HeikkiLukkari
Viestit: 107
Liittynyt: 03 Loka 2009 10:01
Paikkakunta: Nummela
Viesti:

Re: BMW-HVA

Viesti Kirjoittaja HeikkiLukkari »

Ja nyt sitten esittelyvuorossa ne ykspytty-Bemar... Eikun siis ykspytty-Husset.
HeikkiLukkari
Viestit: 107
Liittynyt: 03 Loka 2009 10:01
Paikkakunta: Nummela
Viesti:

Re: BMW-HVA

Viesti Kirjoittaja HeikkiLukkari »

Kuva

Vähiin jäivät "Bemari-Husset", kun BMW kauppasi Husqvarnan KTM:lle 2013. Samalla luonnollisesti loppui YYA-sopimus tekniikan suhteen, eli nyky-Husqvarnat ovat sitten lähinnä uudelleenteipattuja KTM- ja Husaberg-motoja (KTM omistaa myös Husabergin). Nudaa valmistettiin kaksi vuotta ja 650-ykspyttyjä vain vuosi.

Saa nähdä, mikä tuon 900-rivitwinin kohtalo on; sinällään sääli, jos BMW:n F-sarjan ehdottomasti makein moottori painuu unholaan.
Vastaa Viestiin