Muutosta...

Keskustelua aiheesta ja aiheen vierestä
ReijoMyllymaa
Viestit: 290
Liittynyt: 17 Marras 2012 12:52

Muutosta...

Viesti Kirjoittaja ReijoMyllymaa »

Asiaa ja asian vierestä..? Avaudumpa kuitenkin tänne, koska muuta "voorumia" ei wanhalla mustakouralla ole. Ja jaksaako näitä jorinoitakaan kukaan lukea, koska viestintä on nykyihmisillä paljonkin lyhyenpää ja hektisempää..?
Tietoni kuolemastani ovat kuitenkin toistaiseksi ennenaikaisia..
Vaikk` itse olenkin ison osan itsestäni "murhannut", elämä jatkuu jollainlailla kuitenkin..
Etu-Silmontien tuttua kiinteistöä ja liiketilaa ei enää Hämeenlinnassa ole.
Ainahan olen sanonut että se yrittäjän eläke on niissä seinissä ja siinä maassa.
Nyt ne sitten ovat vain kylmiä numeroita jossain tiliotteessa. Melkein elämänmittaisen työni tuntipalkka on vain aivan naurettava. Mikään ammattiliitto ei voisi sitä ymmärtää.
Eläkejärjestelmään olen kuitenkin sen koko 40-vuotisen yrittäjäurani ajan kärrännyt rahaa kyllä kottikärrykuormittain. Tietäen, ettei sieltä juurikaan mitään aikanaan takaisin saa. Niinhän se sitten menikin. Kun on sattunut syntymään Suomeen, maksaa vain meidän yhteisesti sovitun yhteiskuntajärjestelmän kuluja. Se oli tietoinen valinta, silloin kakarana, kun yrittäjäksi päätin ryhtyä. En valita. Asiakkaitteni rahoja olen vain siirtänyt järjestelmään.
Menneenä kesänä laskin sitten verkot veteen. Oletuksella, ettei näiltä vesiltä kalaa tule.
Nyt vain tämä tapahtumien nopeus, rajuus ja ääretön luopumisen tuska yllätti todella.
Olin valmistautunut erittäin huonosti näinkin suureen muutokseen. "Saaliiseen".

Miksi sitten tein, mitä tein...?
Suomessakin aletaan vähitellen havahtumaan siihen tosiasiaan, että pulaa ei olekkaan työstä, vaan nimenomaan työn tekijöistä. Bresnevin aikaista järjestelmää ei kukaan pysty koskaan muuttamaan. Ellei sitten syty sisällisota...?
Minunkin alallani on työtä paljon enemmän, kuin sitä pystyy kukaan nielemään...
Ainoa konsti irtaantua siitä paineesta ja ikuisesta riittämättömyyden tunteesta, on paeta "rikospaikalta". Vaihtaa maisemaa. Jo iät ja ajat olen joutunut asiakkailleni toteamaan: "Tuolla ne ovat hautuumaat täynnään korvaamattomia miehiä. Olkaa huoleti".

Useammankin vuoden jo sitä naurettavaa vanhuseläkettä "nauttineena", syntyi vähitellen tarve siirtyä oikasti eläkeläisen säätöihin. Kun vielä ehtii. Ja pystyy. Ottaa aikaa vihdoinkin itselle ja parisuhteelle.
Espanjan hintatasolla se voisi onnistua rimaa hipoen. Kaakkois-Aasian viidakoissa kookospalmuineen ja banaanipuineen jo oikeinkin hyvin...?
Aika näyttää. "Kesäduuniin" Suomeen kuitenkin tulen. Olen nyt nuoremman veljeni Juhan tiloissa alivuokralaisena. Osoite on Pietiläntie 5, 13130 Hämeenlinna. Puhelinnumerot ovat entiset. Lankanunumero: 03 6741059 ja käsi, 0500 218622. Faxia ei enää minullakaan ole..

MP-terveisin Repa
Avatar
Kurahousu
Viestit: 1024
Liittynyt: 04 Joulu 2007 07:44
Moottoripyörän malli: G450X, R1200GSA
Paikkakunta: Pori

Re: Muutosta...

Viesti Kirjoittaja Kurahousu »

:hat:
G450X - R1100GS Scrambler - R1200GSA
bmw-lt
Viestit: 22
Liittynyt: 02 Huhti 2015 15:19
Moottoripyörän malli: bmw rt 1200

Tosi on

Viesti Kirjoittaja bmw-lt »

Olipa hieno tarina yrittäjän kohtalosta tässä oravanpyörässä. Itse ole melkein samanlaisessa tilanteessa, työeloa 40 vuotta,yrittäjänä tulee ny 35 vuotta , runsasta vanhuuseläkettä nauttien ja sähköasennusalan yritystä pyöritellessä aika kuluu. Jos ei olisi tullu makseltua vapaaehtoisia eläkemaksuja ja pikku sijoituksia,niin eipä ois kummonen yrittäjäeläke. Olenkin neuvonut nuoria yrittäjiä huolehtimaan eläkeeduistaan eikä luottanaan y eläkkeeseen.
aarnima1
Viestit: 48
Liittynyt: 19 Loka 2006 09:22

Re: Muutosta...

Viesti Kirjoittaja aarnima1 »

Eläkeuudistuksen paikka. Muutamalle tuhannelle Palkollisena toimineelle nykyisin työssäkäyvät keräävät 10 000...20 000 €/kk eläkettä, josta nämä eläkeläiset tarvitsevat 2000...3000€. Mitä lopuilla tekevät ? Eläkejärjestelmähän rakennettiin aikana, jolloin johtajienkin palkat olivat ihmisen käsittämällä tasolla ja siitä seurasi kohtuullinen (=hyvä) eläke. Nokian huuma sotki pakan, mutta eläkejärjestelmään ei puututtu, kuten Ruotsissa.

Pitäisi äkkiä tehdä eläkeuudistus, jossa pienyrittäjien eläkkeen keräystaakkaa lievitettäisiin ja eläkkeet nostettaisiin kohtuulliselle tasolle niin, että hekin voisivat tuntea sen arvon, mikä heille kuuluu. Tosin myöhässähän tässä jo ollaan.

Onhan myös niitä yrittäjiä, jotka pystyvät maksamaan itselleen vapaaehtoisia eläkkeitä hyviäkin, mutta se on eri porukkaa ja ihan oikeutettua toimia näin, jos on varaa.

Valitettavasti täytyy olla realisti ja todeta, että uudistusta ei tule ylisuurien eläkkeiden leikkaamiseen. Päätöksen tekijät ovat liian lähellä itse asiaa. Seuraavakin uudistus kurjistaa taas vähän suuren joukon ahdingossa olevien eläke-etuuksia ja koskee satoja tuhansia kärvistelijöitä.

Repalle terveyttä ja varmasti tavataan Juhan verstaalla !
Hazi K1
Vastaa Viestiin