Laminar tuuliohjain

Keskustelua aiheesta ja aiheen vierestä
Avatar
ari.illi
Viestit: 6
Liittynyt: 11 Huhti 2020 18:59

Laminar tuuliohjain

Viesti Kirjoittaja ari.illi »

Kysyisin kokemuksia tuuliohjaimista ja erityisesti Laminar-merkkisistä. Olen etsinyt isompaa pleksiä nykyisen R 1200 C:n alkuperäisen tilalle. Tiedän että nämä pleksi-ja tuuliohjain asiat ovat hyvin henkilökohtaisia ja monien asioiden summa. Minulla on pituutta 188 ja tuntuu että kaipaisin hieman parempaa tuulisuojausta ja kypärämelukin on aika paha. Isomman pleksin löytäminen tähän nykyiseen pyärääni tuntuu hieman vaikealta, joten nyt tuli vaihtoehtona tämä Laminar tuuliohjain, jollainen löytyisi ilmeisesti kohtuuhintaan. Niin minkälaisia kokemuksia tästä Laminar tuuliohjaimesta teillä on yleensä. Onko helppo asentaa jne.?
Avatar
ari.illi
Viestit: 6
Liittynyt: 11 Huhti 2020 18:59

Re: Laminar tuuliohjain

Viesti Kirjoittaja ari.illi »

Tuli sitten hankittua Laminar tuuliohjain jonka pitäisi olla merkkikohtainen BMW R 1200 C:n alkuperäispleksille. Irroitin pleksin ja asensin tuuliohjaimen ja maanantaina olisi tarkoitus testata yhdistelmän toimivuutta. Kävin tekemässä noin 50 kilsan lenkin ilman pleksiä. Oli miellyttävä tunne, ei kypärämelua, tuuli suhisee mukavasti, vapauden tunne, luonnollisesti ilmanvastus tuntuu ja kehossa tuntuu ilmavirran aiheuttama paine. Mutta fiilis on hieno, onhan tämä myös osaltaan moottoripyöräilyä aidommillaan. Joo, tosiaan lenkin pituus vain noin 50 kilometriä, ajonopeus 80-100 km/h, alkaisiko pitemmällä lenkillä suojattomuus tuntua haitalta? Ehkä jonkinlaista viitettä antaa kun nyt pääsen tekemään koe-ajon tuon uuden pleksi+tuuliohjain yhdistelmän kanssa.

Niin on tämä niin metkaa kun olin kuvitellut että ehdottomasti nyt iän karttuessa tarvitsen parempaa suojavuutta (isompi kate+ kunnon pleksi etc.). Asetelmaa korosti kun kävin koejamassa Triump 1200 Trophyn. Katteen takana ja tuulilasi suhteellisen ylhäällä on kyllä melko suojassa, mutta ilmavirta painaakin takaa melko ikävästi!

Valitettavasti keskustelu tuntuu siirtyneen tuonne Facebook puolelle ja kaiketi enemmistö kokee sen toimivammaksi, itse edelleenkin toivoisin että varsinainen moottoripyöräaiheinen keskustelu ja ajatustenvaihto tapahtuisi tällä foorumilla. Toivottavasti kukaan ei tulkitse tätä negatiiviseksi kritiikiksi.
Tuomas Aho
Viestit: 133
Liittynyt: 02 Loka 2014 12:16
Moottoripyörän malli: S1000 XR
Paikkakunta: Veikkola

Re: Laminar tuuliohjain

Viesti Kirjoittaja Tuomas Aho »

Mulla ei ole Laminar vaan kokeilin givin ohjainta. Olihan pettymys.
Aiemmin oli MRA Vario touring ja se toimi tosi hyvin. Kai se pakko on siihen taas taipua...
Ei ole tärkeää minne on menossa, pitää vain tietää mistä on tulossa ;)
Avatar
Kurahousu
Viestit: 1024
Liittynyt: 04 Joulu 2007 07:44
Moottoripyörän malli: G450X, R1200GSA
Paikkakunta: Pori

Re: Laminar tuuliohjain

Viesti Kirjoittaja Kurahousu »

BMW R1200C pyörän ajettavuuden ja muutenkin ulkonäön puolesta kannattaa sillä alkuperäisellä stongalla heittää sitä kuuluisaa vesilintua ja asentaa matala suora stonga paikoilleen.
G450X - R1100GS Scrambler - R1200GSA
Avatar
ari.illi
Viestit: 6
Liittynyt: 11 Huhti 2020 18:59

Re: Laminar tuuliohjain

Viesti Kirjoittaja ari.illi »

Minulla on pyörässä suora ohjaustanko. Käsittääkseni R 1200 C:tä sai silloin uutena erilaisilla ohjaustangoilla valinnan mukaisesti.

Kävin nyt kokeilemassa pleksi-tuuliohjain yhdistelmää. Alustavat kokemukset olivat kohtalaisen positiiviset. Kypärämelu on vähäisempää kuin pelkästään pleksin kanssa ja ilman vastus päähän ja rintakehään vähäisempi kuin ilman mitään suojaa ja jkverran parempi myös pelkkään pleksin verraten. Viritelmä saa toistaiseksi jäädä ja pitempiaikaiset kokemukset sitten ajan kanssa ja runsaimpien kilometrien myötä.
Avatar
Kurahousu
Viestit: 1024
Liittynyt: 04 Joulu 2007 07:44
Moottoripyörän malli: G450X, R1200GSA
Paikkakunta: Pori

Re: Laminar tuuliohjain

Viesti Kirjoittaja Kurahousu »

Mainiota, minulla oli myös aikoinaan ne enkelisarvet varalla mutta ei koskaan tullut edes ajatusta niitä vaihtaa paikoilleen, on kyllä mainio pyörä ajaa :hat:
G450X - R1100GS Scrambler - R1200GSA
Avatar
ari.illi
Viestit: 6
Liittynyt: 11 Huhti 2020 18:59

Re: Laminar tuuliohjain

Viesti Kirjoittaja ari.illi »

Samaa mieltä. Toistaiseksi olen ollut tyytyväinen, mukava ajettava, oli aikoinaan aliarvostettu, mutta on nyt myöhemmin saanut ansaitsemaansa huomiota. Bond-imago minusta miinusta, mutta en aio antaa sen häiritä.
Vastaa Viestiin