R100RT latausongelma

meka15
Viestit: 1
Liittynyt: 22 Maalis 2014 23:15
Moottoripyörän malli: R100RT

R100RT latausongelma

Viesti Kirjoittaja meka15 »

Guten Abend!

R100RT -vm1980 kärsii edelleen latausongelmasta, vaikka olen vaihtanut hiilet ja säätimen (ns. poliisi-malli) Latauksen merkkivalo sammu kuten pitääkin, mutta pienillä kierroksilla esim. kaupunkiajossa akun varaus laskee eikä pyörä käynnisty. Matka-ajossa ongelmaa ei ole.

terv. Meka
mopoolli
Viestit: 5
Liittynyt: 02 Marras 2011 18:27

Re: R100RT latausongelma

Viesti Kirjoittaja mopoolli »

Oletko tarkasanut diodisillan?
http://www.motorcycleparts-hornig.com/B ... _assy.html" onclick="window.open(this.href);return false;
EERO I
Viestit: 51
Liittynyt: 17 Helmi 2006 15:47
Moottoripyörän malli: R90/6

Re: R100RT latausongelma

Viesti Kirjoittaja EERO I »

Eipähän Lintukodon keikka ihan Strömsöön malliin sujunut. Moottori meni nilkutusmoodiin aina rajusti kiihdytettäessä eli ensin menin näyttävästi ohi ja sitten vauhti hiljeni max 50-60 kmph. Syynä ilmeisesti suuttimeen joutunut moska. Laitoin pa-suodattimet eli nyt ehkä mennyttä ongelmaa. Parani matkalla yleensä uimurikammion huuhtelulla. Kerran nilkutusmoodin ollessa päällä totesin myös latauksen tiltanneen. Volttimittari näytti 10,5 volttia, jonka jälkeen matka eteni ilman valoja. Kotona testiajossa ensi alkuun latasi (13,5 V ilman valoja) ja hetken kuluttua näytti taas 12V. Tarkastin staattorin ja roottorin vastukset (staattori 0,9 ohmia pitää olla 0,6 ohm, roottori 4 ohm po. 6 ohmia).
Kaapeliliittimet olivat pahasti hapettuneet. Siivosin ne ja kasasin pyörän. Koekäytössä kaikki sujui hyvin. Saas nähdä onko viimeinen näytös kuitenkaan vielä esitetty.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: R100RT latausongelma

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Roottori löytyy uutena hyllystä, samoin käytettynä roottori & staattori.

040 5524515
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
EERO I
Viestit: 51
Liittynyt: 17 Helmi 2006 15:47
Moottoripyörän malli: R90/6

Re: R100RT latausongelma

Viesti Kirjoittaja EERO I »

Lainaanpa vieläkin tätä latausaihetta, vaikka oma pyöräni onkin kuutossarjalainen.

Aloin yllä mainitsemieni lataukseen liittyvien ongelmieni tarkastelun näin hyvissä ajoin ennen ajokauden alkamista.
Irrotin diodilevyn (kuva liitteenä: https://www.dropbox.com/s/4d356imsvtf0t ... i.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;). Kuvasta jo näkee, että käry on käynyt.
Kävi ilmeisesti jo vuosikausia sitten, kun kerran unohdin irroittaa akun navan ennen etukannen irroittamista. Valokaarta ei voinut olla huomaamatta. Ihmeen kauan lataus toimi, vaikka käry oli käynyt. Tarkistin levyn vielä Boxerworksin sivujen linkin http://www.frankhams.freeserve.co.uk/te ... _board.htm" onclick="window.open(this.href);return false; avulla ja tulos oli odotettu: levy ei läpäissyt testin kohtia 7 ja 8.
Eli yksi vika löydetty.
Vaikka roottori täyttikin (taas kertaalleen sen mitattuani) tarvittavat vastusarvot (4...4,5 ohmia), löytyi Boxerworksistä viesti, jonka mukaan keskipakovoima voi irroittaa huonon johtoyhteyden kovemmilla kierroksilla. Pysähdyksissä voivat asiat olla taas kunnossa. Omassani on latausvalo käyttäytynyt aina niin kuin kuuluukin. Vian etsintä siis jatkuu...
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: R100RT latausongelma

Viesti Kirjoittaja JKU »

Kuvastasi näkyy, että ainakin toinen noista pikkudioideista on kokonaan hävinnyt atomiksei: vain johto näkyy törröttävän alumiinirungosta. Samoin printin folio on käynyt kuumana ja katkennut sekä palanut irti printistä. Liittämässäni kaaviossa nuo pikkudiodit näkyvät alhaala big diodes tekstin vieressä.
Nuo 2 kpl pikkudioideja ovat varmistamassa generaattorin tähtipisteen nollaa .
Joten laturi voi pelata ihan hyvin ilman niitäkin, jos päädioidesta joku hajoaa, niin siloin nuo pikkudiodit ovat tarpeen (estävät tähtipistetä menemästä plussan yli tai miinuksen alle).
Ne kolme muuta pikkudiodia (ylhäällä) ovat säätimen mittauspiiriä varten (antavat säätimelle jännitetiedon).
Säätimen mittaus voidaan kyllä tehdä suoraan pääsillan jälkeisestä tasajännitteestäkin.
Minulla on ollut se kytkettynä siten, kun tuo pikkudiodit joskus kärähtivät (samanlaisen hutiloinnin takia). Tällöin latausjännite on vähemmän kuormasta riipuvainen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
EERO I
Viestit: 51
Liittynyt: 17 Helmi 2006 15:47
Moottoripyörän malli: R90/6

Re: R100RT latausongelma

Viesti Kirjoittaja EERO I »

Hankin uuden jännitteensäätimen, vaikka vanha (ei ollut mitään kärkiä eli ilmeisesti elektrooninen) näyttikin aivan hyvältä. Ei siis viallisen näköisiä (palaneita/turvonneita eikä oksidoituneita) komponentteja. Nyt toimii lataus eli kierroksilla 14V ja kuormalla 13V. Tyhjäkäynnillä sama kuin akun jännite. Olisko case now closed? Yksi ankkuri jäi varaosiksi. Jossakin välissä täytyy testata, vieläkö vuotaa virtaa jonnekin virran ollessa poissa päältä. Tähän asti olen aina käyttänyt päävirtakytkintä niin löytyy jännitettä vielä aamullakin.
EERO I
Viestit: 51
Liittynyt: 17 Helmi 2006 15:47
Moottoripyörän malli: R90/6

Re: R100RT latausongelma

Viesti Kirjoittaja EERO I »

Sorry meka, kun varastin topiccisi. Ehkä kokemuksistani oli jotain hyötyä sinullekin. Oma ongelmasi kuitenkin lienee ratkaistu?
Vastaa Viestiin