6-sarjalaisen sivutuen automaattinoston poistaminen käytöstä

EERO I
Viestit: 51
Liittynyt: 17 Helmi 2006 15:47
Moottoripyörän malli: R90/6

6-sarjalaisen sivutuen automaattinoston poistaminen käytöstä

Viesti Kirjoittaja EERO I »

Onkohan ketään muuta ottanut päähän sivutuen automatiikka, joka nostaa tuen ylös, kun lähdetään liikkeelle? Ominaisuus on erittäin ikävä etenkin pyörää parkkeerattaessa, kun samaan aikaan pitää pitää sivutukea jalalla paikallaan ja kallistaa pyörää samalle puolelle.
Minä en ole ominaisuudesta koskaan pitänyt enkä ole tehnyt asialle mitään, vaikka olen ajanut pyörällä yli kymmenen vuotta.
Nyt tein.
Ostin 1,5 mm langasta tehdyn jousen (pituus 120 mm, halkaisija 20 mm) ja viritin sen kuvan https://www.dropbox.com/s/zuauiimomjh0v ... i.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false; esittämällä tavalla. Toisesta päästä se on kiinni samassa sivutuen nastassa kuin alkuperäinen jousi ja toisesta päästä se on viritetty pakarin väliputken kiinnityspultin varaan. Työkaluja ei siis tarvittu. Vain oikean kokoinen vetojousi. Jousen valinta on tarkkaa hommaa, että se ei vaan vedä sivutukea alas väärään aikaan. Alkuperäisen jousen on siis oltava voimakas ja uuden niin heikko, että se pitää sivutuen juuri ja juuri alhaalla kun tuki on työnnetty ala-asentoon.
Minulla on myös toinen mopo, jonka sivutuessa ei ole automatiikkaa. Olen siis tottunut nostamaan tuen ylös liikkeelle lähtiessä eikä unohduksia ole montaa kymmentä sattunut. Yksikään ei ole aiheuttanut edes sydämen tykytyksiä. Pieniä sivuloikkia kaarteessa kuitenkin.
Duane Ausherman esittää sivuillaan myös oman versionsa, mutta ainakaan minun pyörässäni se ei toiminut.