R 80 R latausjännite

pertsa
Viestit: 227
Liittynyt: 12 Maalis 2009 19:46
Moottoripyörän malli: BMW R1200R

R 80 R latausjännite

Viesti Kirjoittaja pertsa »

Laitoin 2-V pyörän ajokuntoon ja mittasin latausjännitteen.
Mielestäni on hieman alakantissa kun 2000 rpm on 12.7V ja
3000 rpm - 5000rpm 13.3 V. Olisikohan säätäjä pielessä ?
Missä lukemissa tuon jännitteen pitäisi olla.
Mitattaessa oli ajovalot päällä ja akku oli täyteen ladattu.
Mittasin roottorin vastuksen joka oli 3,4 ohm.
pertsa
R 1200 R
R 80 R
ReijoMyllymaa
Viestit: 290
Liittynyt: 17 Marras 2012 12:52

Re: R 80 R latausjännite

Viesti Kirjoittaja ReijoMyllymaa »

Ehjä se on.

Ilman kulutustakin (valot y.m.) näissä harvoin latausjännite nousee viidellätuhannella kierroksella yli neljäntoista voltin. Mutta se riittää.

Jos on paljon sähköä kuluttavia härpäkkeitä (lämpökähvat, sähköliivit y.m.) hanki säädettävä lataussäädin. Sllä voit nostaa latasjännitteen halaumallesi tasolle.

YT

Repa
pertsa
Viestit: 227
Liittynyt: 12 Maalis 2009 19:46
Moottoripyörän malli: BMW R1200R

Re: R 80 R latausjännite

Viesti Kirjoittaja pertsa »

Ok. Kiitos!
pertsa
R 1200 R
R 80 R
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: R 80 R latausjännite

Viesti Kirjoittaja JKU »

Latausjännitettä voi kyllä nostaa aina 0,6 V:lla, kun pistää diodin sarjaan johtoon D+.
Tuossa kuvassa näkyy "small diodes", josta lähtee D+ johto säätimelle.
Siitä säädin tunnistaa latausjänitteen. Kun siihen lisää yhden diodin, joka pudottaa jännitettä 0,6 V, saa säädin latausjännitteen senverran pienemäpänä. Tällöin isoista diodeista tulee tuo 0,6 V korkeampi jännite, mitä säädin saa.
Siis jos säädin on asetettu antamaan 13,6V jännite, voi sen nostaa antamaan 14,2 V yhdellä sarjadiodilla.
Mutta aina kun nostaa jännitettä, kannattaa muistaa, että se ei nosta latausvirtaa. Virta määrytyy koneen kierrosten mukaan ja vaihtovirtalaturin oma induktanssi rajoittaa sen. Korkeampi jännite kuluttaa myös polttimoita nopeammin; 10% jänitteen lisäys puolittaa lampun eliniän.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
pertsa
Viestit: 227
Liittynyt: 12 Maalis 2009 19:46
Moottoripyörän malli: BMW R1200R

Re: R 80 R latausjännite

Viesti Kirjoittaja pertsa »

Varmaan tuo lataus on mun pyörässä ok., mutta pisti vaan silmään
tuo jännitelukema kun se yleensä on muissa laitteissa ollut n. 14V.
Muistaakseni kun mittasin viime vuonna gessusta niin oli 14,2V ja
samoin kun mittasin autostani se oli myös 14,2 V.
Jostain syystä ne Saksassa tyrkyttävät sitä säädettävää 13,5-15.5
säädintä. Olisikohan ne Repan mainitsevat lämpökahvat ym. syynä?
pertsa
R 1200 R
R 80 R
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: R 80 R latausjännite

Viesti Kirjoittaja JKU »

Kytke kaikki kuormat pois ja mittaa sitten latausjännite (kierroksia n 3000).
Silloin tiedät mihin jännite on säädetty.
Jos jännite nousee täydellä akulla 14 V paikeille, jännitesäätö on Ok, kuten itsekin totesit.
Kytke sitten kuormat päälle: jos jännite silloin putoaa 13 V:n paikkeille, merkitsee se, että kuorma on likimain yhtäsuuri, kuin laturin antama maksimivirta. Tällöin tilanne on vielä hallinnassa.
Jos jännite putoaa 12V pintaan, merkitsee se, että kuorma purkaa akkua, eli latausvirta on pienempi kuin kuormavirta.
Tällöin tulee ongelmia akun varaustilan kanssa muutaman tunnin ajon jälkeen!
Tämä menetelmä perustuu siihen tosiasiaan, että lyijyakkun lepojännite (SMV) on n 12,5 V.
SMV = 0,84 + 1,28, Voltteina ( siis: omp + 0,84V jossa täyteen ladatun akun hapon ominaispaino on 1,28 kg/ l).
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
pertsa
Viestit: 227
Liittynyt: 12 Maalis 2009 19:46
Moottoripyörän malli: BMW R1200R

Re: R 80 R latausjännite

Viesti Kirjoittaja pertsa »

No niin olihan se JKU:n ohjeiden mukaan mitattuna ok. eli 13,94 V.
Kiitoksia hyvistä neuvoista!
pertsa
R 1200 R
R 80 R
Vastaa Viestiin