Garmin SD-kortti?

JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Garmin SD-kortti?

Viesti Kirjoittaja JKU »

Hei.
Taas tarvitaan viisaampien ohjeita.
Pystyykö Garmin (Zumo 550) käyttämäään tuota muistikorttia normaalisti navigoinissa, vai onko se vain karttaohjelmien "varastointia" varten?
Ohjeissa ei kerrota tarkaan tuota, vain se miten tietokoneen avulla siirretään navigaattorin muistista tietoja muistikortille tai päinvastoin.
PS: Jotenkin tuntuu vaari-iässä olevalle tuon Garminin karttojen lataaminen netistä tosi vaikealta.
PPS: Ja Garminin puhelin"palvelu" sitäkin vaikeammalta (jonotusta.......). :x
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: Garmin SD-kortti?

Viesti Kirjoittaja JKU »

En tiedä missä olen töpeksinyt, mutta latasin Garminin lifetime-kortilla uusimmat kartasta (3,6GB).
Senjälkeen siirsin niitä koneelta Garminiin ja siinäv aiheessa en saanut valita, kuin yhden kartta-alueen (Keski-Eurooppa, Scandinavia, Itä-Eurooppa tms). Siis latasin Scandinavialla.
Siten kun latasin toisen kerran (Itä-Eurooppa), luulen, että se hävitti tuon Scandinavian.
Täytyy tutkia illalla.
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: Garmin SD-kortti?

Viesti Kirjoittaja JKU »

Taitaa olla ongelma siinä, että yritin tunkea kilon kalakukkoa puolenkilon pussiin!
Zumon muisti on 1,6GB ja tuo koko Euroopan kartta on 3,6 GB.
Täytyy jatkaa harjoittelua.

Kunkku, miten on niiden puhuttujen Moldavian kontaktien laita? No response?
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
Avatar
Mikki
Viestit: 261
Liittynyt: 27 Helmi 2006 10:10
Moottoripyörän malli: R75/5 & R100GS
Paikkakunta: Tyrwää

Re: Garmin SD-kortti?

Viesti Kirjoittaja Mikki »

Kertokaas nyt mullekin tyhmälle, kun mä kyllä kuvittelisin osaavani "suunnistaa" kaupunkien välisiä pääteitä ilman navikaattoriakin, niin toimiiko noi "vempaimet" niin, että kun esim. Ukrainassa pimeän yllättämänä, kaatosateessa, emäntä takapenkiltä esittää vienon pyynnön pikaisisesta yökortterin löytymisestä, niin tämä mikälie "vempain" siihen lähimpään meidät suorinta tietä opastaa?
pertsa
Viestit: 227
Liittynyt: 12 Maalis 2009 19:46
Moottoripyörän malli: BMW R1200R

Re: Garmin SD-kortti?

Viesti Kirjoittaja pertsa »

Juu, kyllä noi navigaattorit on hyviä. Varmasti kännykän jälkeen
ykkösiä matkatessa. Se on sitten toinen asia jos matkaillessa pitää
kaikki asiat hoitaa kiireellä ja jonkun toisen ohjaamana.
Työasioissa olen paljon käyttänyt noita, mutta en vielä ota
pyörämatkalle mukaan.Nämähän on makuasioita ja varsinkin
jos budjetti pettää matkalla, niin se aina välillä ilmoittaa laskee
uudelleen.... Ja onhan se noloa jos on matkalla jonnekin niin
pitää ottaa taksi ajamaan edellä että löytää..... ja kiirehän
on yleensä itse aiheutettua. Moottoripyöräily on mukavaa kun
sen ilman brändejä oivaltaa....:)
pertsa
R 1200 R
R 80 R
Avatar
hlpvu8
Viestit: 66
Liittynyt: 22 Helmi 2006 22:13
Moottoripyörän malli: R1200GS
Paikkakunta: Hartola beach residence

Re: Garmin SD-kortti?

Viesti Kirjoittaja hlpvu8 »

Mikki kirjoitti:Kertokaas nyt mullekin tyhmälle, kun mä kyllä kuvittelisin osaavani "suunnistaa" kaupunkien välisiä pääteitä ilman navikaattoriakin, niin toimiiko noi "vempaimet" niin, että kun esim. Ukrainassa pimeän yllättämänä, kaatosateessa, emäntä takapenkiltä esittää vienon pyynnön pikaisisesta yökortterin löytymisestä, niin tämä mikälie "vempain" siihen lähimpään meidät suorinta tietä opastaa?
Mun Garmin Zumo 550 on ollu aika kiva, kun on (just sateessa) ajeltu vieraaseen paikkaan, niin laitan Nokialaisen BT yhteyteen ja alan etsiä ko paikkakunnalta yöpymispaikkoja. Siitä sitten sopivan tuntuisen löydettyäni soitan suoraan Zumossa olevaan majapaikan numeroon ja tiedustelen huonetta & hintaa. Muutaman läpikäytyäni on aina sopiva kortteeri löytynyt, varsinkin kun Zumo vie vielä GPS perustoimintoa käyttäen suorinta tietä perille.
Eri epeli laite, jees.
Pertsa, Free Artist of Life :-)
ilmari
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Touko 2006 12:12

Re: Garmin SD-kortti?

Viesti Kirjoittaja ilmari »

pertsa kirjoitti:Ja onhan se noloa jos on matkalla jonnekin niin
pitää ottaa taksi ajamaan edellä että löytää..... ja kiirehän
on yleensä itse aiheutettua. Moottoripyöräily on mukavaa kun
sen ilman brändejä oivaltaa....:)
Smolenskissa kävi juuri näin, eli tulimme kaupunkiin eikä majapaikkaa löytynyt mistään. Johtui lähinnä siitä, että emme ymmärtäneet kyrilisiä kirjaimia. Eihän venäjällä tiedä, mikä harmaa bunkkeri on virastotalo, vankila tai hotelli??? No, ei muuta kuin taksin perässä lähimpään hotelliin.
Mikki kirjoitti:Kertokaas nyt mullekin tyhmälle, kun mä kyllä kuvittelisin osaavani "suunnistaa" kaupunkien välisiä pääteitä ilman navikaattoriakin, niin toimiiko noi "vempaimet" niin, että kun esim. Ukrainassa pimeän yllättämänä, kaatosateessa, emäntä takapenkiltä esittää vienon pyynnön pikaisisesta yökortterin löytymisestä, niin tämä mikälie "vempain" siihen lähimpään meidät suorinta tietä opastaa?
Toimii ja ei toimi. Esim. Saksassa toimii hyvin. Toki paikka saattaa olla suljettu. Ukrainasta en tiedä. Navigaattori oli sielläkin mukana, tosin ilman karttapohjaa. Katsoin helpommaksi käyttää paperikarttaa, kuin alkaa lataamaan pohjia/päivityksiä zumoon. Mulla kun ei nuo elektroniset laitteet ei aina toimi niin kuin pitäisi.

Länsieuroopassahan suunnistus paperikartan avulla on helppoa, suorastaan mukavaa. Itäpuolella se on taas vaikeampaa, johtuen lähinnä noista kyrilisistä kirjaimista. Tuo ongelma oli tiedossa jo ennen reissua. Tein kotona roadbookin, jossa reitin kaupungit oli kirjattu eurokirjaimin ja kyrilisillä. Näin matka eteni ja ilmeisesti ei eksytty, kun nytkin istuskelen kotona.

Eli kyllä ilman "vempaintakin" pärjää. Mulle ainakin nuo päivitykset, topot, SD:t ja bitit tuottavat paljon ahdistusta, tuskaa, hikeä ja kyyneleitä.
Se, että ajaa "vähän" harhaan Venäjällä tai Puolassa on aina hauska ja antoisa kokemus!

Hyvät matka kaikille, navigaattorilla tai ilman!

Terv.Ile
Avatar
desmo
Viestit: 61
Liittynyt: 18 Helmi 2006 18:51
Moottoripyörän malli: Paris Dakar
Paikkakunta: Helsinki

Re: Garmin SD-kortti?

Viesti Kirjoittaja desmo »

JKU kirjoitti:Taitaa olla ongelma siinä, että yritin tunkea kilon kalakukkoa puolenkilon pussiin!
Zumon muisti on 1,6GB ja tuo koko Euroopan kartta on 3,6 GB.
Täytyy jatkaa harjoittelua.

Kunkku, miten on niiden puhuttujen Moldavian kontaktien laita? No response?
Itse hommasin vastaavassa tilanteessa lauantaina 4gigan microsd:n ja latasin sinne tarvittavat lisäkartat sekä Suomi topokarttaa sekä http://www.gps-waypoints.net/gps/ tarpeellista :lol: . Kortti 550:n (paikka akun vieressä) ja pelittää. Luultavasti olisi ollut joku muukin vaihtoehto mutta en jaksanut lukea käyttöohjeita >> teen opetellen :)
Avatar
desmo
Viestit: 61
Liittynyt: 18 Helmi 2006 18:51
Moottoripyörän malli: Paris Dakar
Paikkakunta: Helsinki

Re: Garmin SD-kortti?

Viesti Kirjoittaja desmo »

ilmari kirjoitti: Eli kyllä ilman "vempaintakin" pärjää. Mulle ainakin nuo päivitykset, topot, SD:t ja bitit tuottavat paljon ahdistusta, tuskaa, hikeä ja kyyneleitä.
Se, että ajaa "vähän" harhaan Venäjällä tai Puolassa on aina hauska ja antoisa kokemus!

Hyvät matka kaikille, navigaattorilla tai ilman!

Terv.Ile
Harhaan ajaminen on matkustamisen suola!

Eikä Garminiinkaan ole luottamista: tänään ajelin kehä kolmen sisäpuolella ja paljon teitä, joita gepsi ei tunnistanut (paitsi pelloksi tai metsäaukioksi)... talot tien laidoilla muutaman vuoden vanhoja :lol:
Avatar
Mikki
Viestit: 261
Liittynyt: 27 Helmi 2006 10:10
Moottoripyörän malli: R75/5 & R100GS
Paikkakunta: Tyrwää

Re: Garmin SD-kortti?

Viesti Kirjoittaja Mikki »

-Voishan noi roadbookit kirjottaa tosiaan jo kotona, mutta kun siinä on se onkelma, että pitäs vähän tietää mihin on menossa! Ja sit toi soittaminen hotelliin: Kun mä en osaa viäkää sanoo ku-sen "olkaa ystävällinen", siis "ruki ver"... Taitaa parhaaks keinox jäärä toi taksi-juttu (voi olla halvempikin kun nakivaattori, sano emäntä)!
Vastaa Viestiin