Uusi LT-kuski kyselee

Luxury touring
MikaJMakila
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Tammi 2021 09:46
Moottoripyörän malli: K1200LT
Uusi LT-kuski kyselee

Viesti Kirjoittaja MikaJMakila » 06 Tammi 2021 15:29

Moi, uutta kuskia vanhoille pyörille vieläkin tulee ja varmaan samoja kyselyjä mielessä kuin muillakin ollut. Näyttää olevan foorumi sen verran hiljainen, että laitan tämän vuoden liikkeelle uuden ’newbie’:n kyselyllä. Tulin hankkineeksi 2001 K12LT:n joulukuussa ja jätin sen samoin tein talvisäilöön. Entistä omistajaa, jolla pyörä oli ollut 16 vuotta pääsin haastattelemaan ennen ja jälkeen kaupan (ostin siis liikkeestä, jossa edellinen omistaja vaihtoi uuteen pyörään). Sittemmin kaikkea LT aiheista imenyt urakalla foorumeilta ja YouTubesta (mm. Kirk Johnsonin videoita ja viestittelyä hänen kanssaan). Aikaisempi kokemus mulla on ollut F650 ja F800, mutta kun vaimoa ei niihin saanut oikein millään mukaan niin päätin vaihtaa matkapyörään, joka soveltuisi kahdestaan matkusteluun. Ensi kesän matkoja suunnitellaan ja keväällä pitäisi tehdä huoltotöitä, siksi muutama kysymys:

LT:llä ajettu nyt noin 140 tkm ja on hienossa kunnossa ainakin noin päällisin puolin. 10 vuotta sitten vaihdettu BMW:n OE-jarruletkut ja niistä tuo Kirk touhottaa kovasti ja sanoi että nuo pitäisi vaihtaa hetimiten, onko täällä samoja kokemuksia, en ole löytänyt paljon niistä foorumeilta puhetta?

Edellinen omistaja oli pieni ja samoin puoliso, joten pyörään ei ole koskaan vaihdettu iskareita/jousia, kun omistaja ajeli verkkaisesti ja nautti pehmeästä kyydistä. Riittääkö pelkkien jousien esim. HyperPro vaihto, eli kestääkö nuo iskarit miten pitkään, vuotoja ei ollut?

Valot on halogeenit ja niistä kaikki valittaa. Olen jossain YouTube-videossa nähnyt LT:ssä LED-valoja ja useassa päivitetty Xenoniin. Onko täällä kokemusta kumpaan tänä päivänä kannattaa päivittää hinnallisesti ja valotehollisesti?

Tuomas Aho
Viestit: 91
Liittynyt: 02 Loka 2014 12:16
Moottoripyörän malli: S1000 XR
Paikkakunta: Veikkola
Re: Uusi LT-kuski kyselee

Viesti Kirjoittaja Tuomas Aho » 06 Tammi 2021 17:52

Moi,

En ole LT-kuski mutta kerhon kirstunvartija Ari on. Ari tietää uskomattoman määrän ko pyöristä.
Tällä foorumilla ei pysty tägäämään mutta facebookissa keskustelun puolella kyllä. Jos sinne heität aiheen niin varmasti keskustelua syntyy.
Ei ole tärkeää minne on menossa, pitää vain tietää mistä on tulossa ;)

MikaJMakila
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Tammi 2021 09:46
Moottoripyörän malli: K1200LT
Re: Uusi LT-kuski kyselee

Viesti Kirjoittaja MikaJMakila » 06 Tammi 2021 19:08

Kiitos Tuomas vinkistä, olen ikävä kyllä sellainen vanha jäärä, joka ei ole koskaan liittynyt FB:iin :D . Mahtaisko olla mitään muuta sopivaa kanavaa kysellä asiasta?

Tuomas Aho
Viestit: 91
Liittynyt: 02 Loka 2014 12:16
Moottoripyörän malli: S1000 XR
Paikkakunta: Veikkola
Re: Uusi LT-kuski kyselee

Viesti Kirjoittaja Tuomas Aho » 06 Tammi 2021 19:37

MikaJMakila kirjoitti:
06 Tammi 2021 19:08
Kiitos Tuomas vinkistä, olen ikävä kyllä sellainen vanha jäärä, joka ei ole koskaan liittynyt FB:iin :D . Mahtaisko olla mitään muuta sopivaa kanavaa kysellä asiasta?
Vinkkasin Aria aiheesta, kyllä hän varmasti tänne vastaa :wink:
Ei ole tärkeää minne on menossa, pitää vain tietää mistä on tulossa ;)

pozo izquierdo
Viestit: 336
Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
Moottoripyörän malli: K 1200 LT
Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Uusi LT-kuski kyselee

Viesti Kirjoittaja pozo izquierdo » 06 Tammi 2021 21:41

Morjens Mika,
tervetuloa LoTjakippareiden klaaniin! Pyöräsi on noilla kilsoilla juuri sopivasti sisäänajettu. Itselläni -04, jossa nyt 232 tonnia. Pyöräsi on siis ns pre-facelift-malli, joka tarkoittaa esim valojen osalta sitä, että siinä on ns "hiili pullossa" versio, jossa samassa umpiossa on sekä puoli- että pitkät. Ja kumpikin vähän sotkee toisiaan...
Omassani oli jo erilliset puoli- ja kaukovalot, ja parantelin ne jo joskus 2005 maissa, jolloin tarjolla oli vain Xenoneita (HID, kuten jenkit kutsuu). Tämän lisäksi lisäilin vielä neljät halogeenit ja parit apuxenonit, jolloin mentiin jo vissiin vähän laittomuuksien puolelle valomäärän suhteen. Onneksi tähän mennessä ainoat seuraamukset ovat olleet ne, jossa rekkakuskit pudottaa kattovalonsa hövelisti pois ja kilsan tai kahden päässä... :) Nykyäänhän tarjolla on (myös ilmeisen laittomia) LED-polttimoita halogeenien tilalle, mutta itse en tuohon osaa ottaa enempää kantaa.

Jarruletkujen osalta Kirk Johnson on oikeassa. Kyllä ne kannattaa vaihtaa (esim Spieglerin) teräspunosletkuiksi. (Sääli, että 10 v sitten on menty laittamaan kumiletkuja vielä...) Itse vaihdoin omani vuonna 2011 eli 7 v kohdalla Spieglereiksi ja niillä mennään edelleen. Ja jarruneste vaihtuu joka toinen vuosi kilsoista riippumatta...

Jouset/iskarit. Tuo HyperPro lienee muuten ohjausvaimennin...ainakin itselläni on sen merkkinen taannoisena jenkkituliaisena. Jousituksen osalta annoin periksi noin 10 v sitten ja vihdoin Öhlinsit, niiden maahantuoja MP Racing kun sattuu olemaan samalla kylällä. Kyllä eron huomasi. Nuo Öhlinsit ei toki ole ihan halvimmasta päästä, mutta kyllä ne pyörän käytöstä paransi.
Ensiapuna kannattaa myös tarkistaa kuskin penkin alla olevan takajousen esisäädön öljytilanne. Sitä ei nimittäin huoltojen yhteydessä tehdä vaan se jää kuskin huoleksi. Säätöpiiri on helppo täyttää hydrauli- eli tunkkiöljyllä ja sekin saattaa nostaa pyörää muutamalla sentillä kuorman kanssa. Laita s.postiositteesi (ari.ignatius@gmail.com) niin saat paluuna muutaman valokuvan, joiden perusteella osaat tehdä homman itsekin.

Sitten vielä: Tiedätkö pyöräsi perälaakerihistorian? Jollet, niin ota selvää edelliseltä omistajalta. Kerron sitten lisää, kunhan selviää, mitä tiedät asiasta...

Tuossa alla on linkki muutamaan blogiin, joista ensimmäisessä on muutamia tarinoita yhdestä jos toisesta LT:hen lisätystä kilkkeestä.

t. pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/

MikaJMakila
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Tammi 2021 09:46
Moottoripyörän malli: K1200LT
Re: Uusi LT-kuski kyselee

Viesti Kirjoittaja MikaJMakila » 06 Tammi 2021 22:41

Kiitokset tervotulotoivotuksista ja kommenteista! Olenkin sun virityksiä käynyt blogistasi ihmettelemässä, aika pelin olet rakentanut :D .

Perälaakerit on vaihdettu kahdesti, vaikkei ongelmia ole ilmennyt niin varoiksi. Viimeisin kerta ollut noin 100 tkm:n kohdalla. Taitaa tuo jarruletkujen vaihto olla tarpeen tehdä. HyperPro myy sekä koko settejä vähän edullisemmalla kuin Öhlinsit ovat, mutta myös pelkkiä jousia (joita Kirk suosittelee blogeissaan). Täytyy katsoa keväämmällä, että missä kunnossa ne oikeasti on ja päättää sitten.

Tuulilasi on melkoisen sumuinen ja myös alkuperäinen, sekin pitää vaihtaa, kun ilmeisesti tuota polykarbonaattia ei oikein saa hiottua. Muuten on peli kunnossa, takajousen esijännityksen säätönuppi oli ihan jumissa, joten nesteenvaihto varmaan auttaa. Laitan sähköpostia tällä viikolla erikseen. Kiitokset avusta!

R a u t a p e r s e
Viestit: 39
Liittynyt: 23 Maalis 2008 18:56
Re: Uusi LT-kuski kyselee

Viesti Kirjoittaja R a u t a p e r s e » 09 Tammi 2021 13:51

Moro,

Mulla olis tallin nurkassa pari pleksia, V-Stream ja korkeampi orkkis, yht. 100€.

t. RP

kaliffi
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Helmi 2006 20:09
Re: Uusi LT-kuski kyselee

Viesti Kirjoittaja kaliffi » 12 Tammi 2021 10:17

Itselläni oli aikoinaan vm. 2000 LT. Kestävä ja oikeastaan idioottivarma pyörä. Tukeva ajaa kaikissa tilanteissa. Pienenä moitteena pitäisin älyttömän pitkää ykkösvaihdetta, mikä raskaalla lastilla joissakin tilanteissa vaatii hieman kytkimen luistattamista ja siitähän ei kuivakytkin siedä mahdottomia. Takaiskari kannattaa pitää mieluusti suht.kovalla jos ajaa kaksi päällä ja paljon matkatavaraa mukana. Ajoin kerran vastaavassa tilanteessa mutkaan ja mutkassa oli myös notkelma ja keskiseisontatuki ei raapaissut vaan iski asfaltin pintaan aika voimakkaasti. Piti oikein pysähtyä ja tutkia paikkoja mahdollisten vaurioiden varalta, mutta mitään ei onneksi tullut. Muistelen että keskiseisontatuki on kiinnitetty moottorin blokiin (öljypohjaan?) ja voimakas isku em. tavalla voi rikkoa öljypohjan. Tunnen yhden tällaisen tapauksen, lieneekö muilla tietoja tällaisesta?

pozo izquierdo
Viestit: 336
Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
Moottoripyörän malli: K 1200 LT
Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Uusi LT-kuski kyselee

Viesti Kirjoittaja pozo izquierdo » 12 Tammi 2021 15:23

Joo, keskituki on kiinni itse asiassa vaihdelaatikon rungossa. Se ei hevin rikkoudu kaarteissa tapahtuvissa raapimisissa, mutta jalkakäytävien liian korkeat reunakivet yms ovat myrkkyä.
Itse kolautin kerran liian korkealta korokkeelta alas (2päällä) seurauksella, että vaihdelootan kiinnikkeen juureen tuli hiusmurtuma ja koko loota meni uusiksi. Onneksi oli kasko...
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/

3210015
Viestit: 63
Liittynyt: 17 Joulu 2006 19:59
Moottoripyörän malli: R1200GS
Re: Uusi LT-kuski kyselee

Viesti Kirjoittaja 3210015 » 16 Tammi 2021 16:46

MikaJMakila kirjoitti:
06 Tammi 2021 22:41
Kiitokset tervotulotoivotuksista ja kommenteista! Olenkin sun virityksiä käynyt blogistasi ihmettelemässä, aika pelin olet rakentanut :D .

Perälaakerit on vaihdettu kahdesti, vaikkei ongelmia ole ilmennyt niin varoiksi. Viimeisin kerta ollut noin 100 tkm:n kohdalla. Taitaa tuo jarruletkujen vaihto olla tarpeen tehdä. HyperPro myy sekä koko settejä vähän edullisemmalla kuin Öhlinsit ovat, mutta myös pelkkiä jousia (joita Kirk suosittelee blogeissaan). Täytyy katsoa keväämmällä, että missä kunnossa ne oikeasti on ja päättää sitten.

Tuulilasi on melkoisen sumuinen ja myös alkuperäinen, sekin pitää vaihtaa, kun ilmeisesti tuota polykarbonaattia ei oikein saa hiottua. Muuten on peli kunnossa, takajousen esijännityksen säätönuppi oli ihan jumissa, joten nesteenvaihto varmaan auttaa. Laitan sähköpostia tällä viikolla erikseen. Kiitokset avusta!
Kyllä sitä polykarbonaattia voidaan kiillottaa. Hankit jostain auto- tai venetarvike liikkeestä sopivan kiillotus pakkauksen. Yleensä niissä on kaksi, joskus kolme nestettä. Mikäli muovi on kovin naarmuinen, niin kehotan ostamaan samalla kolme vesihionta arkkia. Aloitat 1000:lla, sitten 2000 ja lopuksi 3000. Näin pääset paljon vähemmällä jyystämisellä. Viimeistelyn teet sitten sillä hankkimallasi kiillotus setillä. Lopputulos ei uutta häpeä.
015

MikaJMakila
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Tammi 2021 09:46
Moottoripyörän malli: K1200LT
Re: Uusi LT-kuski kyselee

Viesti Kirjoittaja MikaJMakila » 16 Tammi 2021 21:36

Kiitos vinkistä! Kuulin myös yhdeltä kaverilta, jolla on vene, että tuulilasissa on myös polykarbonaattia ja sitä voi hioa. Täytyy tutkia lisää, vaikka sainkin jo pari hyvää tarjousta, joilla saan tälle keväälle tuulilasille erilaisia vaihtoehtoisia korkeuksia ja leveyksillä, jotta löytyisi paras tuulilasi omiin tarpeisiin - jossain välissä menee varmasti myös hionta testiin, uudet tuulilasit on melkoisen kalliita.


Vastaa Viestiin