Takarengas vuotaa

Luxury touring
Stefan
Viestit: 38
Liittynyt: 22 Kesä 2010 20:54
Paikkakunta: Iitti

Takarengas vuotaa

Viesti Kirjoittaja Stefan »

Lähes uusi Metzeler on kiusannut koko kevään siten että paine on laskennut noin 0.5 kiloa viikossa. Viime viikolla vein tarkistettavaksi, ja koska mitään ei löytynyt vaihdettiin venttiili jos vika olisi ollut siellä. Tänään mittasin ja taas oli hävinnyt se puoli kiloa. Päätin ottaa takapyörän pois ja hukuttaa veteen, ja löytyihän se reikä sieltä. Syyn aiheuttaja ei ollut enää paikalla, mutta ilmeisesti joku naula tai vastaavaa on aiheuttanut pienen reiän. Kysymys kuuluu, onko rengas mielestänne entinen vai onko korjattavissa?
Avatar
Kurahousu
Viestit: 1024
Liittynyt: 04 Joulu 2007 07:44
Moottoripyörän malli: G450X, R1200GSA
Paikkakunta: Pori

Re: Takarengas vuotaa

Viesti Kirjoittaja Kurahousu »

Stefan kirjoitti:Lähes uusi Metzeler on kiusannut koko kevään siten että paine on laskennut noin 0.5 kiloa viikossa. Viime viikolla vein tarkistettavaksi, ja koska mitään ei löytynyt vaihdettiin venttiili jos vika olisi ollut siellä. Tänään mittasin ja taas oli hävinnyt se puoli kiloa. Päätin ottaa takapyörän pois ja hukuttaa veteen, ja löytyihän se reikä sieltä. Syyn aiheuttaja ei ollut enää paikalla, mutta ilmeisesti joku naula tai vastaavaa on aiheuttanut pienen reiän. Kysymys kuuluu, onko rengas mielestänne entinen vai onko korjattavissa?
Ihan korjattavissa, hankit vaikka motonetistä renkaan paikkaussarjan jota voit sitten pitää mukana myös reissussa niin ei matka katkea seuraavaan naulaan :-) Eikä ole vaikea homma kun on jo reikä löytynyt, pieni karhennus ja sitten paikka sisään, työkalut löytyy pakkauksesta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Takarengas vuotaa

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Muistat sitten ajella lähimmälle kumikorjaamolle max 50km/h, niin kuin ohjeissa sanotaan! :wink:
Raspi millä naulanreikä raspataan on ainakin BMW:n omassa sarjassa halkaisijaltaan 5mm. Siihen reikään sitten sienikumista liimalla tulppa... minä en ainakaan kovaa uskaltaisi ajaa.

Jos nyt ihan välttämättä haluaa käyttää rengasta josta naula on mennyt kudoksista läpi, niin rengas irti ja sisäpuolelle liimataan tossupaikka reijän kohdalle ja sisärengas sisään.

Mutta kukin tyylillään...
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
TuuttiK1
Viestit: 42
Liittynyt: 08 Maalis 2014 14:32
Moottoripyörän malli: K100RT

Re: Takarengas vuotaa

Viesti Kirjoittaja TuuttiK1 »

Oikea rengasliike ei suostu sisäkumitonta tuolla narupaikalla korjaamaankaan enää. Siellä laitetaan ihan tarkoitusta varten kehitetty paikka sisäpuolelta. Taisi olla jo 80-luvulla kun ne keksittiin. Mieti mikä voima on parin gramman esineessä kun se on kiinni kahtasataa kulkevan ajoneuvon renkaan ulkokehällä. (Kohta joku huutaa että Bemarilla ei ajeta ylinopeuksia, mutta teoriassa siis on iso voima vetämässä narunpätkää pois reiästä.)
C-A-D
Viestit: 217
Liittynyt: 08 Maalis 2006 22:13
Moottoripyörän malli: K1200LT
Paikkakunta: Espoo

Re: Takarengas vuotaa

Viesti Kirjoittaja C-A-D »

TuuttiK1 kirjoitti:Oikea rengasliike ei suostu sisäkumitonta tuolla narupaikalla korjaamaankaan enää. Siellä laitetaan ihan tarkoitusta varten kehitetty paikka sisäpuolelta. Taisi olla jo 80-luvulla kun ne keksittiin. Mieti mikä voima on parin gramman esineessä kun se on kiinni kahtasataa kulkevan ajoneuvon renkaan ulkokehällä. (Kohta joku huutaa että Bemarilla ei ajeta ylinopeuksia, mutta teoriassa siis on iso voima vetämässä narunpätkää pois reiästä.)
Jokainen valitsee itse. Monet ajelevat noilla narupaikoilla tuhansia kilometrejä (koviakin nopeuksia) ilman ongelmia. Rengasliikkeen asenteen ymmärtää. Eivät halua vastuita / haluavat asentaa sen "sienen" renkaan sisäpuolelta.
pertsa
Viestit: 227
Liittynyt: 12 Maalis 2009 19:46
Moottoripyörän malli: BMW R1200R

Re: Takarengas vuotaa

Viesti Kirjoittaja pertsa »

Kyllä se narupaikka hyvin pitää. On vain varmistettava että se menee
reilusti sinne renkaan sisäpuolelle jolloin ilmanpaine ja renkaan
pyöriminen taivuttaa sen ja täten ankkuroituu.
Itse pidän vielä mukana 12V pientä kompuraa (saa renkaaseen 2.9 bar)
koska sen reiän rassaaminen tyhjällä renkaalla on lähes mahdotonta.
Olen paikannut auton renkaan pari kertaa ja hyvin on pitänyt, tosin mun
auto ei kulje kuin 180km/h :?
pertsa
R 1200 R
R 80 R
Hanski
Viestit: 110
Liittynyt: 01 Maalis 2006 08:53
Moottoripyörän malli: R1150GS
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Takarengas vuotaa

Viesti Kirjoittaja Hanski »

TuuttiK1 kirjoitti:Mieti mikä voima on parin gramman esineessä kun se on kiinni kahtasataa kulkevan ajoneuvon renkaan ulkokehällä.
Laskennallisesti 200 km/h, 2 grammaa ja 0,25 renkaan säde, niin "keskipakoisvoima" on 25 N eli 2,5 kiloa. 100 km/h vauhdissa vastaavasti 6,3 N.

Ja kaavahan on mv^2/r

Ihan mielenkiintoinen tulos.
pertsa
Viestit: 227
Liittynyt: 12 Maalis 2009 19:46
Moottoripyörän malli: BMW R1200R

Re: Takarengas vuotaa

Viesti Kirjoittaja pertsa »

Joo. kyllä turvallisuus on tärkeä asia. Mutta jos tuo asia tuosta paikasta
vaivaa niin sitten vaan lähimpään rengasliikkeeseen ja tasapainoitus?
Mulla on gessussa sellaiset puolat vanteissa johon lika jää sinne koveralle
puolelle, ilmeisesti nyt sitten pitää aina puhdistaa ne vaikkapa hammasharjalla
savisen tien ajon jälkeen, onhan sinne voinut kuivahtaa joku 5gr savikikkara :shock:
pertsa
R 1200 R
R 80 R
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Takarengas vuotaa

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Minua ei huoleta niinkään paikat ja niiden pitävyys, vaan paikkaamisessa reijäntekoon pyöristävän "rassin" tuhot kankaisiin tai/sekä vöihin.
Pidätte varmasti hulluna sitä joka ajaa renkaat loppuun kankaat näkyville, mutta ette ilmeisesti sitä joka puhkoo ne renkaanpaikkauksessa, 5mm raspilla?
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Stefan
Viestit: 38
Liittynyt: 22 Kesä 2010 20:54
Paikkakunta: Iitti

Re: Takarengas vuotaa

Viesti Kirjoittaja Stefan »

Päädyin siihen ratkaisuun että ostan uuden renkaan koska Kroatia kutsui. Nyt olen kotimatkalla ja tänään tämä uusi hieno rengas meni tyhjäksi pohjois Puolassa. Löysin KAKSI naulaa. Sainpa harjoitella paikkausta, mutta toistaiseksi molemmat paikat ovat pitäneet noin 400 km. Nyt olen siis kahden uuden reiällisen renkaaen onnellinen omistaja. Kun alkaa mennä vituiksi niin menee kunnolla. Minulla ei ole oikeastaan varaa ostaa uutta kahden viikon välein joten nyt meinaan jatkaa ajamalla paikatuilla renkailla, ainakin kotiin :D .
Varoittaakaa kunnolla vielä jos olen tekemässä pahaa virhettä 8)
Onko tiedossa esimerkkejä kun paikka on pettänyt ja ilmat on tullut kerralla ulos?
Onko tiedossa esimerkkejä kun paikalla on ajettu paljonkin?
pertsa
Viestit: 227
Liittynyt: 12 Maalis 2009 19:46
Moottoripyörän malli: BMW R1200R

Re: Takarengas vuotaa

Viesti Kirjoittaja pertsa »

Hyvä että sinulla oli paikkausvehkeet mukana, juuri tuollaisia tilanteita
varten minäkin ne pidän matkassa. Helpottaa se elämää siinä kohtaa kun
ei tarvitse miettiä mistä saisi kuljetuksen kumikorjaamolle ja matka voi jatkua.
Varmaan on syytä pitää marssivauhti kohtuullisena kotiin ja sitten kotona
miettiä jatkosta. Eihän se rengas tietenkään enää uutta vastaa, eikä kukaan
voi antaa tuollaiseen uuden takuuta. Itse seuraisin tarkasti nyt niitä paikkauskohtia,
ettei renkaaseen ilmaannu mitään muotomuutoksia ja kotona luultavasti vaihtaisin
uuden renkaan. Tosiaan eipä ole kukaan kirjoittanut noista paikkauksien kestämisestä,
minulla on kuitenkin kestänyt hyvin auton renkaissa, mutta jokainen päättää laittaako
sellaisen paikan. Kumma asia että niitä paikkaus-sarjoja saa myydä, eikä EU-ole niitä
vielä kieltänyt....
Mielestäni suurimpia huolimattomuuksia renkaiden kohdalla on liian pienellä rengas-
paineella ajaminen ja niistä "räjähdyksistä" on faktaa kun kudokset on pettänyt.
Kyllä usein näkee renkaan pyörimis-suunnassa "aaltoja" kun on ajettu liian alhaisilla
paineilla. Itse ajan n. 10-15% ylipaineilla, selvästi kuluminenkin on pienempää.
Eli matkalla mukana rengaspainemittari ja pieni 12V kompura + paikkaus-setti.
pertsa
R 1200 R
R 80 R
Avatar
Kurahousu
Viestit: 1024
Liittynyt: 04 Joulu 2007 07:44
Moottoripyörän malli: G450X, R1200GSA
Paikkakunta: Pori

Re: Takarengas vuotaa

Viesti Kirjoittaja Kurahousu »

En ole vielä kuullut että mainitsemallani menetelmällä paikattu rengas olisi päästänyt ilmoja ulos. Itse olen ajanut useampia 10 tuhansia kilometrejä paikatuilla renkailla, moottoripyörällä, autolla ja mönkijällä. Kilsoja on tullut jopa ruohonleikkurilla jossa samalla tavalla paikattu rengas. Yksikään näistä paikkauksista ei ole vuotanut enkä myöskään ole huomannut mitään eroa renkaan käyttäytymisessä mutta tämä nyt vaan minun tuntemuksia eikä kenenkään pidä niistä vetää mitään johtopäätöksiä, en ole tehnyt mitään tutkimusta asiasta.
C-A-D
Viestit: 217
Liittynyt: 08 Maalis 2006 22:13
Moottoripyörän malli: K1200LT
Paikkakunta: Espoo

Re: Takarengas vuotaa

Viesti Kirjoittaja C-A-D »

Kaksi kertaa olen kamelinp**kalla paikannut ja kummallakin kerralla renkaalla ajettiin vielä asiaa sen kummemmin miettimättä tuhansia kilometrejä. Runsaasti liimaa peliin vaan.
TuuttiK1
Viestit: 42
Liittynyt: 08 Maalis 2014 14:32
Moottoripyörän malli: K100RT

Re: Takarengas vuotaa

Viesti Kirjoittaja TuuttiK1 »

Minulla on sellainen käsitys että kun reikä on suora naulanpisto niin narupaikka voi toimia vaikka kuinka kauan. Toinen asia jos reikä on tullut vaikka terävästä veitsenterämäisestä pellin käikäleestä. Silloin kudokset saavat repeämän alun joka voi vaikka räjähtääkin. Viime kesänä tuttu mies kaatui Puolassa eturenkaan räjähtäessä moottoritievauhdissa. En ole kuullut oliko paikattu rengas vai mitä lie tiellä mutta kaveri elelee lopunikää käsi-invalidina.
pertsa
Viestit: 227
Liittynyt: 12 Maalis 2009 19:46
Moottoripyörän malli: BMW R1200R

Re: Takarengas vuotaa

Viesti Kirjoittaja pertsa »

Joo kyllä on selvää jos selvästi on jokin repeämän tapainen vaurio niin
sitä ei voi paikata tällä kamelinkakalla.
Itselläni on osunut kaksi kertaa auton renkaaseen ruuvi= itseporautuva,
eli nyt senkin tietää mikä on itseporautuva ruuvi. ne jotka minulla on
kotona laatikossa eivät itsestään poraudu mihinkään....
Se vielä jäi mietityttämään mitä liimaa kaverit on siinä käyttänyt, mulla
on ne paikat kyllä erittäin inhoittavan niljakkaita, eli olisikohan niissä se
liima valmiina, hyvin ainakin ovat pysyneet renkaissa?
pertsa
R 1200 R
R 80 R
Vastaa Viestiin