1200 LT ronklotus tyhjäkäynnillä

Luxury touring
RIVIURALI
Viestit: 79
Liittynyt: 29 Maalis 2013 08:29
Moottoripyörän malli: K 100 RT

1200 LT ronklotus tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja RIVIURALI »

Että taas kysymyksiä... kysymys on siitä 04 facelift mallista. Kun se käy tyhjäkäyntiä kylmänä, niin ylimääräinen ääni (ronklotus) on aika pieni.. Kuumana ääntä on huomattavasti enemmän. Kun kytkimen puristaa pohjaan, niin ääni loppuu. Ääni tulee siten kytkimestä tai vaihteistosta. Tuossa uudemmassa painoksessa on vaihteisto vissiin hiukka erilainen, kuin alkupään 1200 LT:ssä. Se kysymys kuuluu, että onkohan ääni ominaisuus vai vika. Edellisessä ei kuulunut mitään ääntä noilta paikoin tyhjäkäyntiä käydessä.
pozo izquierdo
Viestit: 341
Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
Moottoripyörän malli: K 1200 LT
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 1200 LT ronklotus tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja pozo izquierdo »

Kyllä tuo meteli on tyypillistä K-moottorin ronklotusta. Jotkut ääntelee pahemmin kuin toiset - ja juuri alhaisella tyhjäkäynnillä.

Tuossa http://www.bmwlt.com/forums/k1200lt/121 ... knock.html" onclick="window.open(this.href);return false;
on aiheesta tarinaa enemmänkin lontoonkielellä ja nimenomaan tuo "jzeilerin" juttu kuvien kera lienee se tärkein.

Eli sen mukaan meteli johtuu yksinkertaisesti koneen, sen voiman ulosoton ja laturin rakenteesta, joiden hammaspyörät lisättynä koko vetolinjan väljyyksiin siellä kolisevat. Hyvällä ruiskusynkalla (!) tuota saa pienenemään eli kone ilmeisesti saadaan käymään sen verran tasaisemmin, että hammaspyörien kolina hiljenee.


Kuuntelin juuri omaani tässä männä viikolla, ja pohdin, että ronklottaako raukka nyt pahemmin kun soppana on RE 85:ttä...Enpä osannut sanoa, aina tuo mokoma on kolissut.

t. pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
RIVIURALI
Viestit: 79
Liittynyt: 29 Maalis 2013 08:29
Moottoripyörän malli: K 100 RT

Re: 1200 LT ronklotus tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja RIVIURALI »

Kiitos Pozo taas. Ominaisuudeksi oon tuon äänen itekkin määritellyt.. ei huolta. Mukava peli, kun olen sillä päässyt enempi ajelemaan. Ja kun se radiokin jenkkavehkeineen vielä pelittää. Parin viikon päästä 8 -11.5. pyörähdetään Pärnussa heitin kesän avajaisissa, Hooja 2015.
RIVIURALI
Viestit: 79
Liittynyt: 29 Maalis 2013 08:29
Moottoripyörän malli: K 100 RT

Re: 1200 LT ronklotus tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja RIVIURALI »

pozo izquierdo kirjoitti:Kyllä tuo meteli on tyypillistä K-moottorin ronklotusta. Jotkut ääntelee pahemmin kuin toiset - ja juuri alhaisella tyhjäkäynnillä.

Tuossa http://www.bmwlt.com/forums/k1200lt/121 ... knock.html" onclick="window.open(this.href);return false;
on aiheesta tarinaa enemmänkin lontoonkielellä ja nimenomaan tuo "jzeilerin" juttu kuvien kera lienee se tärkein.

Eli sen mukaan meteli johtuu yksinkertaisesti koneen, sen voiman ulosoton ja laturin rakenteesta, joiden hammaspyörät lisättynä koko vetolinjan väljyyksiin siellä kolisevat. Hyvällä ruiskusynkalla (!) tuota saa pienenemään eli kone ilmeisesti saadaan käymään sen verran tasaisemmin, että hammaspyörien kolina hiljenee.


Kuuntelin juuri omaani tässä männä viikolla, ja pohdin, että ronklottaako raukka nyt pahemmin kun soppana on RE 85:ttä...Enpä osannut sanoa, aina tuo mokoma on kolissut.

t. pozo

Kun tuossa ajelin, ja liikennevaloissa välillä toppailin, niin kuulostelin, että jos hiukan kääntää kaasua lissää, niin ronklotus loppuu.. Parinsadan kierroksen nosto hävitti äänen miltei kokonaan. Meinaan siis tuosta valaistuneena nostaa hiukan tyhjäkäyntiä. Olikos tuossa 04 LT:ssä se tyhjäkäynnin säätöruuvi samoin kuin vanhemmassa K100:ssa? Elikkä siinä ruiskupukin takapäässä? Jos vasemmalta puolelta joutuu katteet kokonaan purkamaan, niin sitten pittää jättää homma seuraavaan huoltokertaan.
Toinen juttu on ne jalkalepuuttajat, pitänee tilata Jenkkilästä..
pozo izquierdo
Viestit: 341
Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
Moottoripyörän malli: K 1200 LT
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 1200 LT ronklotus tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja pozo izquierdo »

LT:n norminmukainen tyhjäkäynti on 1100 rpm. Jos se siinä ronklottaa niin anna olla. Ei se mihinkään hajoa.

K100:n tyhjäkäyntiruuvista en tiedä, mutta pari kertaa LT:n ammattilaisen tekemää ruiskusynkkaa sivusta seuranneena en viitsisi ryhtyä puuhaan. Ei oo työkaluja eikä muutenkaan riittävää ymmärrystä aiheesta.
Jos itselläsi on, niin silvuplee. Hommassa pitää tankin takareunaa lonkottaa ylöspäin, jotta ruuveihin pääsee käsiksi koneen käydessä. Tällöin itseltä katkesi alkuperäinen muovinen bensaletkun pikaliitin. Onneksi saksalaisasentajalta löytyi uusi metallinen...

t. pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
RIVIURALI
Viestit: 79
Liittynyt: 29 Maalis 2013 08:29
Moottoripyörän malli: K 100 RT

Re: 1200 LT ronklotus tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja RIVIURALI »

pozo izquierdo kirjoitti:LT:n norminmukainen tyhjäkäynti on 1100 rpm. Jos se siinä ronklottaa niin anna olla. Ei se mihinkään hajoa.

K100:n tyhjäkäyntiruuvista en tiedä, mutta pari kertaa LT:n ammattilaisen tekemää ruiskusynkkaa sivusta seuranneena en viitsisi ryhtyä puuhaan. Ei oo työkaluja eikä muutenkaan riittävää ymmärrystä aiheesta.
Jos itselläsi on, niin silvuplee. Hommassa pitää tankin takareunaa lonkottaa ylöspäin, jotta ruuveihin pääsee käsiksi koneen käydessä. Tällöin itseltä katkesi alkuperäinen muovinen bensaletkun pikaliitin. Onneksi saksalaisasentajalta löytyi uusi metallinen...

t. pozo
Tyhjäkäynti on melko varmasti alempi kuin tuo 1100 rpm. Ei ole tässä nyt mopoa hollilla, mutta niin tuntuisi. Joo, antaa ronklottaa.. Kiitos taas, ja mukavaa tulevaa Jussia!
C-A-D
Viestit: 217
Liittynyt: 08 Maalis 2006 22:13
Moottoripyörän malli: K1200LT
Paikkakunta: Espoo

Re: 1200 LT ronklotus tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja C-A-D »

RIVIURALI kirjoitti:
pozo izquierdo kirjoitti:LT:n norminmukainen tyhjäkäynti on 1100 rpm. Jos se siinä ronklottaa niin anna olla. Ei se mihinkään hajoa.

K100:n tyhjäkäyntiruuvista en tiedä, mutta pari kertaa LT:n ammattilaisen tekemää ruiskusynkkaa sivusta seuranneena en viitsisi ryhtyä puuhaan. Ei oo työkaluja eikä muutenkaan riittävää ymmärrystä aiheesta.
Jos itselläsi on, niin silvuplee. Hommassa pitää tankin takareunaa lonkottaa ylöspäin, jotta ruuveihin pääsee käsiksi koneen käydessä. Tällöin itseltä katkesi alkuperäinen muovinen bensaletkun pikaliitin. Onneksi saksalaisasentajalta löytyi uusi metallinen...

t. pozo
Tyhjäkäynti on melko varmasti alempi kuin tuo 1100 rpm. Ei ole tässä nyt mopoa hollilla, mutta niin tuntuisi. Joo, antaa ronklottaa.. Kiitos taas, ja mukavaa tulevaa Jussia!
LT säätää tyhjäkäyntiään askelmoottorilla. Tyhjäkäynnin säätöyritykset ruiskurungoista johtavat aika varmasti vaikeuksiin ja häiriöihin TPS:n kanssa. Eli elä kajoa mihinkään säätöruuveihin jos et taatusti tiedä mitä teet.

Seppo
Vastaa Viestiin