Perälaakeri?

Luxury touring
Imppa
Viestit: 10
Liittynyt: 30 Touko 2015 11:57
Moottoripyörän malli: BMW K 1200 Lt

Perälaakeri?

Viesti Kirjoittaja Imppa »

No kertokaapa nyt viisaammat miten se perälaakeri oikeen oireilee kuluessaan ja miten sen voi kotikonstein tarkistaa?
K 1200 LT -04
ReijoMyllymaa
Viestit: 290
Liittynyt: 17 Marras 2012 12:52

Re: Perälaakeri?

Viesti Kirjoittaja ReijoMyllymaa »

Anteeksi viivästynyt vastaus. Turhan hiljaista täällä muutenkin on....?

Eka tietolähde on se perän öljyn tyhjennysproppu. Jos siinä magneetissa on vain mustaa sakkaa, on se normaalia.
Mutta jos se näyttää "piikkisialta", ts. siinä on metallia, on se huolestuttava merkki siitä, että sen kuulalaakerin pinta on antautunut...
Vielä varmempi merkki laakeriongelmasta on se, että takapyörässä tuntuu välystä poikittaisessa suunnassa.
Viimeinen ilmoitus hajonneesta laakerista on se, kun peräöljyt "voitelevat" takavannetta ulkopuolelta. Ison kuulalaakerin siderengas on katkennut ja sen pätkät pyrkivät öljytiivisteen kautta vapaanpaan ilmatilaan...

Eivät nämä kaikki tämän rakenteen perät rikkoudu välttämättä koskaan. Oleellinen meritys on sillä, miten tiukaksi "pänni", siis puristus lautaspyörän laakereille on tehtaalla aikoinaan säädetty. Aika kummallisia tiukuuksia on kieltämättä tehtaankin jäljiltä löytynyt.
Koskee erityisesti K 1200 LT malleja. Sen massa ja siitä johtuva rasitus takapyörälle...?

Mutta siihen nähden, miten hölmö rakenne tämä on, tomivat ne kuitenkin keskimäärin aivan mainiosti.....

Repa
Imppa
Viestit: 10
Liittynyt: 30 Touko 2015 11:57
Moottoripyörän malli: BMW K 1200 Lt

Re: Perälaakeri?

Viesti Kirjoittaja Imppa »

Löytyihän sieltä joku viisaampi selventämään asiaa. Näillä tarkistuksilla asia pitäs olla kunnossa. Kiitoksia Repalle ja turvallisia kilometrejä kesään :)
K 1200 LT -04
Vastaa Viestiin