Vuosikokus 2013 ja SMOTO

Keskustelua aiheesta ja aiheen vierestä
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: Vuosikokus 2013 ja SMOTO

Viesti Kirjoittaja JKU »

pozo izquierdo kirjoitti:Tuo BMW-alennus maahantuojalta taitaa valitettavasti jäädä haaveeksi.
Viisaammat korjatkoot, mutta eikös ole niin, että BMW-Suomi Oy ei toimi välimiehenä esim. varaosakaupassa ollenkaan, vaan diilerit tilaavat varaosat suoraan tehtaan Ruotsin (ja Saksan) varastoista?
BMW-Suomi Oy on aikoinaan tukenut kerhoa maksamalla Rikastin-lehden postituskustannukset. Valitettavasti postituskustannukset ovat nousseet samalla kun BMW AG on tiukentanut tytäryhtiöidensä sponsorointibudjettia, joten tänä päivänä saamme yhden lehden postitetuksi maahantuojan tuella. Toki olemme kiitollisia tästäkin!
Diilereiden osalta tuki näkyy vaihtelevasti Rikastin-lehden mainostuloina.

Ajat ovat valitettavasti mp-kauppiailla nyt kyllä sen verran tiukat, että hirveästi en arvaisi mennä veikkaamaan sen puolesta, että heiltä mitään ylimääräisiä kerhoalennuksia tehtaan tiukasti määräämän varaosahintoihin saisi.
t. pozo
Jos tosiaan BMW on "ulkoistanut" varaosamaahantuonnin ja -myynnin jälleenmyyjilleen, niin ei kai se muuta kerhon tialnnetta?
Ehkäpä kilpailun takia jälleenmyyjät ovat kiinnostuneempia pitämään myös varaosakaupan itsellään. Nykyään lisääntyvänä vaihtoehtona on tilata varaosia netin kautta, tai hakea hieman kauempaa!
Joten edelleen odottaisin kerholta aktiivisuutta tässä asiassa!
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
Avatar
kamale
Viestit: 234
Liittynyt: 02 Touko 2006 20:25
Moottoripyörän malli: BMW R 1200 CL
Paikkakunta: ESPOO

Re: Vuosikokus 2013 ja SMOTO

Viesti Kirjoittaja kamale »

Hangaround51 kirjoitti:Kuka nyt niin tosissaan on Smotoa vastaan. Se vaan on varmaan Smoton säännöistä kiinni, suurin kiinnostus on jäsenleikkuri maksimi 750 ääntä / kerho,tuntuu oudolta kun Veteraaneilla taitaa kohta olla kymmenkertainen jäsenmäärä vaan ei ääni oikeutta.On HD Clubia, Virago / Yamaha kerhoa, TFMK joilla kaikilla on moninkertainen määrä jäseniä vaan ei äänioikeutta kokevatko olevansa pelkkiä maksajia sillä reilulla eurolla yli 750 jäsenen. Tuntuu että ne aktiivisimmat jäsenet haluaa pitää vallankahvasta kiinni kun muutamalla 10 hengen kerholla saadaan sama äänimäärä aikaiseksi kuin yhdellä isolla kerholla on.
Se että siiryttäisiin pelkkiin henkilöjäseniin taitaisi tehdä Smotosta lopun koska meitä marisevia motoristeja ei riitä maksamaan jäsenmaksua tarpeeksi montaa ja jos löytyy niin eipä aikaakaan kun puolueiden moottorikerhot yhdistää voimansa ja sen jälkeen voimme ihmetellä kenenkä etuja siellä ajatellaan. Eli poistetaan jäsenleikkuri ja jokainen kertoo minkä kerhon kautta kuulluu Smotoon niin loppuu päälekkäis jäsenyys ja ne isotkin kerhot palaavat jäseniksi ja muutkin niiden mukana. Se että kuuluuko Smoton ääni siellä Femassa yhtään enenpää kuin Suomalaisten meppien Bryssellissä
jää nähtäväksi ellei tarkoitus ole alkaa rahoittaa Kreikkalaisien motoristien euroopan matkailua. Kuulun Smotoon toisen kerhon kautta enkä kuulu minkäänlaiseen poliitiseen yhdistykseen ajatukset pulahtivat päästä kun ei olut kypärää piettelemässä, nyt juon kavia ja sen jälkeen syön silakoita koska nahkurin orsilla tavataan väittävät minua viisaammat.
Jäsenleikkuri tuli käyttöön juuri siksi, että isot kerhot valittivat jäsenmaksujen suuruutta ja mitä äänimäärään tulee, niin lienee reilu se, että sen edestä mitä maksaa, niin myös saa kayttää ääntä!
Ja se kaikista jäsenistä menevä reilu euro on Feman jäsenmaksu, eli ei jää Smotolle!
Ruotsissa käsittääkseni on vain henkilöjäseniä ja niitä on paljon ja siksi SMC on vahva ja sillä on monta työntekijääkin, eli toisin kuin meillä hommat tehdään talkoilla!
Ja itse asiassa Smoton ääni kyllä kuuluu varsin mukavasti Femassa!
Siis pelko ja narina pois ja yhteisrintamassa motoristien asiaa ajamaan puoluekantaan katsomatta!!!
Kari

A niin kuin Alfa Romeo, B niin kuin BMW ja C niin kuin CL + Canon
Avatar
kamale
Viestit: 234
Liittynyt: 02 Touko 2006 20:25
Moottoripyörän malli: BMW R 1200 CL
Paikkakunta: ESPOO

Re: Vuosikokus 2013 ja SMOTO

Viesti Kirjoittaja kamale »

Taitsa kirjoitti:Tyhmiä kyselen, kuulun toisen mp.kerhon kautta SMOTO:n, siis kaksoislaskutettaisiinko BMW kerhoa? Vai mikä on käytäntö? :?:

Jokaista kerhoa laskutetaan ilmoitetun jäsenmäärän mukaan, koska eihän Smoto voi tietää kuka minkin kerhon kautta kuluu tai ei kuulu Smotoon!
Kari

A niin kuin Alfa Romeo, B niin kuin BMW ja C niin kuin CL + Canon
Avatar
kamale
Viestit: 234
Liittynyt: 02 Touko 2006 20:25
Moottoripyörän malli: BMW R 1200 CL
Paikkakunta: ESPOO

Re: Vuosikokus 2013 ja SMOTO

Viesti Kirjoittaja kamale »

Yhtä kaikki me tarvitsemme edunvalvontaa ja luullakseni tulevaisuudesta entistä enemmän, eli on meidän kaikkien etu, että liitymme Smotoon ja annetaan Smoton hoitaa etujamme ja annetaan myös Smotolle eväitä ja työrauha niitä hoitaa!
Kari

A niin kuin Alfa Romeo, B niin kuin BMW ja C niin kuin CL + Canon
Avatar
kamale
Viestit: 234
Liittynyt: 02 Touko 2006 20:25
Moottoripyörän malli: BMW R 1200 CL
Paikkakunta: ESPOO

Re: Vuosikokus 2013 ja SMOTO

Viesti Kirjoittaja kamale »

Kunkku kirjoitti:Tarkennanpa Arin pyynnöstä vähän tuota aiempaa lausuntoani. Minä en näe tarpeellisena BMW-kerhon sitoutumista minkään muun asian, aatteen tai organisaation taakse kuin BMW-moottoripyöräilyn. Jokainen kerholainen voi sitten ihan itse ja itsenäisesti arvioida tarpeen ja omat mahdollisuutensa osallistua tavalla tai toisella motoristien edunvalvontatyöhön.
Toistan vielä itseäni ja pyydän jokaista kerholaista miettimään sitä peruskysymystä: Mitkä ovat Smoton näytöt työnsä tuloksista ja ovatko ne riittävä peruste sille, että BMW-kerhon pitäisi liittyä Smotoon? Kyse ei todellakaan ole siitä, haluammeko me kerholaiset kannattaa motoristien edunvalvontatyötä, vaan siitä, onko tarpeen ja järkevää sitoutua siihen kerhona?
On selvää, että Smotoon liittyminen jakaa kerhon jäsenistöä kahteen leiriin. Onko liittymisen tuoma hyöty niin suuri ( ja kenelle), että tuollainen "jakopäätös" kannattaa tehdä?
Kunkku hyvä, katsot nyt just sinne historiaan, vaikka pitäisi katsoa tulevaisuuteen!
Ja kyllä se mitä Smoto tulee meidän eteen tekemään on myös meistä kaikista kiinni, aktiivisuus, resurssit, ideat ja yhteisrintamassa kulkeminen!!!
Kari

A niin kuin Alfa Romeo, B niin kuin BMW ja C niin kuin CL + Canon
Avatar
kamale
Viestit: 234
Liittynyt: 02 Touko 2006 20:25
Moottoripyörän malli: BMW R 1200 CL
Paikkakunta: ESPOO

Re: Vuosikokus 2013 ja SMOTO

Viesti Kirjoittaja kamale »

Hangaround51 kirjoitti:Näyttääpä toisille olevan sellainen elämän tai kuoleman kysymys koko Smoto että tekee kerho mitä vaan niin aina joku uhkaa erota. Onko tämä se kynnys kun meiltä rahat loppuu kun muutoinkin on yksi kalleimista harrastuksista sillä paikasta toiseen toki pääsee halvemmallakin kuin moottoripyörällä. Yritetään tehdä päätös siellä vuosikokouksessa ja tyydytään enemmistön päätökseen vaikka sen tekisi 20 paikalla oliaa, eikä meitä monia juuri miellytäisi, sillä kyseessähän on kuitenkin BMW kerho ja sen päätös.
Tässä mielipiteessä on itua!
Kari

A niin kuin Alfa Romeo, B niin kuin BMW ja C niin kuin CL + Canon
Avatar
kamale
Viestit: 234
Liittynyt: 02 Touko 2006 20:25
Moottoripyörän malli: BMW R 1200 CL
Paikkakunta: ESPOO

Re: Vuosikokus 2013 ja SMOTO

Viesti Kirjoittaja kamale »

PÄÄASIA ON, ETTÄ TEETTE KOKOUKSESSA PÄÄTÖKSEN ASIASSA JA SITTEN EDETÄÄN PÄÄTÖKSEN MUKAISESTI,

Kari
Kari

A niin kuin Alfa Romeo, B niin kuin BMW ja C niin kuin CL + Canon
kardaani
Viestit: 71
Liittynyt: 06 Helmi 2012 21:45

Re: Vuosikokus 2013 ja SMOTO

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Kun teksti on lihavoitu tai ISOLLA niin se vaikuttaa huutamiselta... :hat:
pozo izquierdo
Viestit: 341
Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
Moottoripyörän malli: K 1200 LT
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Vuosikokus 2013 ja SMOTO

Viesti Kirjoittaja pozo izquierdo »

Nonniin, nyt kun tämä saittimme taas toimii, kun palveluntarjoajakin pantiin vielä vaihtoon, niin nyt voisinkin sitten julkisesti käntää kelkkani...

Nimittäin, oltiin Jopen kanssa tammikuun alkupuolella yksi viikonloppu Tampereella Smoton organisoimassa motoristien edunvalvontaseminaarissa. Tapahtuma oli sangen avartava ja oletettavasti kaikkien osallistuneiden mielestä myös hyödyllinen.
Koollekutsujana ja tapahtuman organisaattorina toimi Bike-lehden toimittaja Petri Suuronen. Paikalla oli väkeä noin 30-40 henkeä ja edustettuina oli niin Smoto muutaman hallituksen jäsenen toimesta kuin smotolaisia kerhoja (MP-Arkadia, IBA-Finland ja muutama muukin). Tämän lisäksi paikalle oli kutsuttu ei-smotolaisia kerhoja kuten meidän lisäksemme HDCF (Harrikat, yli 6000 jäsentä) MP-69 (oliko yli 3000 jäsentä) ja Touring Finland (iso kerho sekin, en vain muista jäsenmäärää...)

En käy tässä nyt koko seminaaria kertaamaan (teen sen tarkemmin vuosikokouksessa), mutta kuunneltuani Ruotsin SMC:n (heidän Smotoa vastaava orgenisaatio) edustajan ja Smoton eläkkeelle siirtyvän toisen edunvalvontagurun Santtu Ahosen alustukset, tajusin yhtä lailla kuin koko muukin osallistujaporukka, että TÄMÄ HOMMA EI ENÄÄ TOIMI NÄIN!

On täysin selvää, että motoristit tarvitsevat edunvalvontaa. Santtu Ahonen ja Teemu Lindfors ovat tehneet aivan tolkuttoman päivätyön vapaaehtoispohjalta ja saaneet aikaan toimivan keskusteluyhteyden liikenneministeriön ja ties minkä muiden kotimaisten virastojen kanssa ja jopa Brysseliin saakka. Smoto on hyvä brändi ja jos joku väittää, että Smoto (= Santtu ja Teemu) eivät ole saaneet mitään aikaan, niin hän on väärässä.
Mutta nämä kaverit eivät ole enää mukana, muuta kuin korkeintaan sivustakommentoijina. Heidän mittarinsa on täynnä, enkä yhtään ihmettele kavereiden työtuntikäppyröitä katsottuani. Ei kukaan "normaali" ihminen voi tehdä tuollaista hommaa OTO:na.

Siis Smoto (tai jokin muu motoristien edunvalvontajärjestö) tarvitsee vähintään yhden mieluiten useamman palkatun supermiehen tai -naisen. Ruotsin SMC:llä on 13,4 täyspäiväistä henkilöä...

Ja nyt tullaan villakoiran ytimeen...eli rahaan. Smoton nykyinen rahoituspohja on täysin riittämätön eikä se nykykuviolla tule siitä koskaan tervehtymäänkään. Ruotsin SMC:llä on vain henkilöjäseniä (64.000) ja heillä jäsenmaksu on 36 - 40 euroa / vuosi. Tästä jo yksinkertaisella matikalla pääsee jo noin 2,3 miljoonan jäsenmaksutuloon vuodessa!
Smoton nykyinen jäsenmaksuperiaate todettiin Tampereen edunvalvontaseminaarissa yksituumaisesti aikansa eläneeksi. Vaikka summa / jäsen ei olekaan päätä huimaava (3,60 euroa 750 jäseneen saakka ja siitä eteenpäin noin 1 euro) on se silti riittävän suuri aiheuttaakseen närää pienten jäsenmaksujen kerhoissa. Esimerkkinä IBA-Finland, jonka jäsenmaksu on 10 euroa ja josta Smoto vie jo kolmasosan.
Edellä kuvattu pieni jäsenmaksu aiheuttaa tietysti toiselta kantilta katsottuna sen, että Smoton rahoituspohja on ja pysyy seitinohuena. Kaiken lisäksi se heiluu aika isolla vaihtelulla aina sen mukaan lähteekö tai tuleeko joku kerho mukaan vai ei.
Ja rikkana rokassa tai kivenä kengässä on vielä tuo tupla- tai triplajäsenyyskin...

Edunvalvontaseminaari sai aikaan hyvät eväät (käyttäisin jopa muotitermiä "tiekartan") Smoton hallitukselle ottaa ja muuttaa yhdistyksen kurssia. Perustana olisi sama kuin Ruotsissakin eli henkilöjäsenyys. Jäsenmaksun taso ei missään tapauksessa voisi olla samaa luokkaa kuin nykyinen henkilöjäsenmaksu (33 euroa) Ruotsin vielä korkeammasta puhumattakaan.

Suomalaiselle motoristien edunvalvonnalle saatiin myös aikaan fiksu organisaatiokaavio, sille listattiin tavoittet, käytiin läpi jäsenetuideoita (jotka ovat aivan keskeisiä jäsenhankinnan kannalta), rakennettiin rahoitusmalli ja tehtiin valmiit askelmerkit tulevaisuuteen.
Konkreettisena päätöksenä sovittiin tämän edunvalvontafoorumin jatkosta Smoton kevätkokouksen jälkeen Raumalla 24.3.

Tuli aika pitkät perustelut sille, että missään tapauksessa en enää suosittele BMW-kerhon liittymistä Smotoon TÄSSÄ VAIHEESSA. Meidän rahamme eivät Smotoa nykymuodossaan pelasta. Toivon mukaan Smoton hallitus tekee edunvalvontaseminaarin suosituksista viisaat johtopäätökset ja panee Smoton kokonaisuudessaan uusiksi. Siten, että siihen todella jäseniä liittyisi. (Kuriositeettina muuten, että alle 2000 henkilöjäsentä vajaan parinkympin jäsenmaksulla toisi Smotolle saman verran jäsenmaksutuloja kuin sen nykyiset noin 15000 jäsentä tuovat kerhojen kautta kerättynä.)

Itse olen edelleen yksi Smoton (vain) noin 300:sta henkilöjäsenestä, mutta koko kerhoa en nyt enää asioihin paremmin perille päässeenä halua Smotoon työntää.

Vuosikokouksessa aiheesta lisää...

Ari Ignatius
BMW-kerho ry, rahastonhoitaja
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Avatar
kamale
Viestit: 234
Liittynyt: 02 Touko 2006 20:25
Moottoripyörän malli: BMW R 1200 CL
Paikkakunta: ESPOO

Re: Vuosikokus 2013 ja SMOTO

Viesti Kirjoittaja kamale »

pozo izquierdo kirjoitti:Nonniin, nyt kun tämä saittimme taas toimii, kun palveluntarjoajakin pantiin vielä vaihtoon, niin nyt voisinkin sitten julkisesti käntää kelkkani...

Nimittäin, oltiin Jopen kanssa tammikuun alkupuolella yksi viikonloppu Tampereella Smoton organisoimassa motoristien edunvalvontaseminaarissa. Tapahtuma oli sangen avartava ja oletettavasti kaikkien osallistuneiden mielestä myös hyödyllinen.
Koollekutsujana ja tapahtuman organisaattorina toimi Bike-lehden toimittaja Petri Suuronen. Paikalla oli väkeä noin 30-40 henkeä ja edustettuina oli niin Smoto muutaman hallituksen jäsenen toimesta kuin smotolaisia kerhoja (MP-Arkadia, IBA-Finland ja muutama muukin). Tämän lisäksi paikalle oli kutsuttu ei-smotolaisia kerhoja kuten meidän lisäksemme HDCF (Harrikat, yli 6000 jäsentä) MP-69 (oliko yli 3000 jäsentä) ja Touring Finland (iso kerho sekin, en vain muista jäsenmäärää...)

En käy tässä nyt koko seminaaria kertaamaan (teen sen tarkemmin vuosikokouksessa), mutta kuunneltuani Ruotsin SMC:n (heidän Smotoa vastaava orgenisaatio) edustajan ja Smoton eläkkeelle siirtyvän toisen edunvalvontagurun Santtu Ahosen alustukset, tajusin yhtä lailla kuin koko muukin osallistujaporukka, että TÄMÄ HOMMA EI ENÄÄ TOIMI NÄIN!

On täysin selvää, että motoristit tarvitsevat edunvalvontaa. Santtu Ahonen ja Teemu Lindfors ovat tehneet aivan tolkuttoman päivätyön vapaaehtoispohjalta ja saaneet aikaan toimivan keskusteluyhteyden liikenneministeriön ja ties minkä muiden kotimaisten virastojen kanssa ja jopa Brysseliin saakka. Smoto on hyvä brändi ja jos joku väittää, että Smoto (= Santtu ja Teemu) eivät ole saaneet mitään aikaan, niin hän on väärässä.
Mutta nämä kaverit eivät ole enää mukana, muuta kuin korkeintaan sivustakommentoijina. Heidän mittarinsa on täynnä, enkä yhtään ihmettele kavereiden työtuntikäppyröitä katsottuani. Ei kukaan "normaali" ihminen voi tehdä tuollaista hommaa OTO:na.

Siis Smoto (tai jokin muu motoristien edunvalvontajärjestö) tarvitsee vähintään yhden mieluiten useamman palkatun supermiehen tai -naisen. Ruotsin SMC:llä on 13,4 täyspäiväistä henkilöä...

Ja nyt tullaan villakoiran ytimeen...eli rahaan. Smoton nykyinen rahoituspohja on täysin riittämätön eikä se nykykuviolla tule siitä koskaan tervehtymäänkään. Ruotsin SMC:llä on vain henkilöjäseniä (64.000) ja heillä jäsenmaksu on 36 - 40 euroa / vuosi. Tästä jo yksinkertaisella matikalla pääsee jo noin 2,3 miljoonan jäsenmaksutuloon vuodessa!
Smoton nykyinen jäsenmaksuperiaate todettiin Tampereen edunvalvontaseminaarissa yksituumaisesti aikansa eläneeksi. Vaikka summa / jäsen ei olekaan päätä huimaava (3,60 euroa 750 jäseneen saakka ja siitä eteenpäin noin 1 euro) on se silti riittävän suuri aiheuttaakseen närää pienten jäsenmaksujen kerhoissa. Esimerkkinä IBA-Finland, jonka jäsenmaksu on 10 euroa ja josta Smoto vie jo kolmasosan.
Edellä kuvattu pieni jäsenmaksu aiheuttaa tietysti toiselta kantilta katsottuna sen, että Smoton rahoituspohja on ja pysyy seitinohuena. Kaiken lisäksi se heiluu aika isolla vaihtelulla aina sen mukaan lähteekö tai tuleeko joku kerho mukaan vai ei.
Ja rikkana rokassa tai kivenä kengässä on vielä tuo tupla- tai triplajäsenyyskin...

Edunvalvontaseminaari sai aikaan hyvät eväät (käyttäisin jopa muotitermiä "tiekartan") Smoton hallitukselle ottaa ja muuttaa yhdistyksen kurssia. Perustana olisi sama kuin Ruotsissakin eli henkilöjäsenyys. Jäsenmaksun taso ei missään tapauksessa voisi olla samaa luokkaa kuin nykyinen henkilöjäsenmaksu (33 euroa) Ruotsin vielä korkeammasta puhumattakaan.

Suomalaiselle motoristien edunvalvonnalle saatiin myös aikaan fiksu organisaatiokaavio, sille listattiin tavoittet, käytiin läpi jäsenetuideoita (jotka ovat aivan keskeisiä jäsenhankinnan kannalta), rakennettiin rahoitusmalli ja tehtiin valmiit askelmerkit tulevaisuuteen.
Konkreettisena päätöksenä sovittiin tämän edunvalvontafoorumin jatkosta Smoton kevätkokouksen jälkeen Raumalla 24.3.

Tuli aika pitkät perustelut sille, että missään tapauksessa en enää suosittele BMW-kerhon liittymistä Smotoon TÄSSÄ VAIHEESSA. Meidän rahamme eivät Smotoa nykymuodossaan pelasta. Toivon mukaan Smoton hallitus tekee edunvalvontaseminaarin suosituksista viisaat johtopäätökset ja panee Smoton kokonaisuudessaan uusiksi. Siten, että siihen todella jäseniä liittyisi. (Kuriositeettina muuten, että alle 2000 henkilöjäsentä vajaan parinkympin jäsenmaksulla toisi Smotolle saman verran jäsenmaksutuloja kuin sen nykyiset noin 15000 jäsentä tuovat kerhojen kautta kerättynä.)

Itse olen edelleen yksi Smoton (vain) noin 300:sta henkilöjäsenestä, mutta koko kerhoa en nyt enää asioihin paremmin perille päässeenä halua Smotoon työntää.

Vuosikokouksessa aiheesta lisää...

Ari Ignatius
BMW-kerho ry, rahastonhoitaja
Ei se liittyminen nyt ainakaan työskentelyä tulevaisuuden eteen haittaa!
Kari

A niin kuin Alfa Romeo, B niin kuin BMW ja C niin kuin CL + Canon
pozo izquierdo
Viestit: 341
Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
Moottoripyörän malli: K 1200 LT
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Vuosikokus 2013 ja SMOTO

Viesti Kirjoittaja pozo izquierdo »

kamale kirjoitti:
Ei se liittyminen nyt ainakaan työskentelyä tulevaisuuden eteen haittaa!
Siellä Tampereella olisi suonut olevan paikalla enemmänkin "sanan kuulijoita".
Tässä samalla menee vastausta Patelle...

Kun pohdimme noita askelmerkkejä tulevaisuuden Smotolle (kaikki olivat kyllä herttaisen yksimielisiä siitä, että motoristien etujärjestöistä Smotolla on ylivoimaisesti paras brändi), oli yhtenä selvänä ongelmakohtana se, että miten vaihdetaan tähänastinen kerhojäsenyys yksilöjäseniksi. Tämä ongelma on tietysti käsissä niillä kerhoilla, jotka jo ovat Smoton jäseniä. Ja ongelma kertautuu erityisesti FEMA:n maksuissa. Kun nyt Smoto on maksanut FEMA:lle noin 15.000 euroa vuodessa, tulee tuo osa nyykähtämään aika pahasti kun / jos Smoto vaihtaa pois kerhojäsenyydestä. Tähänkin ongelmaan porukalla oli ratkaisuehdotus: Ylimenokauden (tai ehkä pidempäänkin) kerhomaksut voisivat olla tuon FEMA-osuuden suuruisia tai osa siitä eli noin euron luokkaa / jäsen. Tällä estettäisiin ehkä se tilanne, joka syntyisi FEMAssa, jossa Smoton maksulla on ihan merkittävä osuus FEMAn kahden (vai oliko 1,5) palkatun henkilön budjetissa.

Patella puolestaan on ihailtavan idealistinen näkemys edunvalvonnasta. Sitä on Smotossa käytännössä hoitanut nuo kaksi nyt burn-outissa olevaa taistelijaa. Ei tuota hommaa kukaan voi/viitsi/ehdi enää tehdä pelkkänä kutsumuksena. Rahaa tarvitaan ja sitä tarvitaan paljon enemmän kuin mitä BMW-kerhon kolmetonnia. Varsinkin kun samaan aikaan Smotosta on kerhoja lähdössä pois.

SMC:n edustaja kiteytti homman ja jäsenhankinnan hyvin: Ei heillä SMC:ssä eletä siinä harhakäsityksessä, että porukat haluavat TULLA SMC:n jäseniksi koska siellä ajetaan motoristien etua. Jäseniksi TULLAAN sillä perusteella, millaiset edut jäsenyydestä on saatavissa. Sitten kun ollaan jäseniä, siellä PYSYMISEEN vaikuttaa toki suuremmassa määrin edunvalvonta ynnä muu sen kaltainen kun jäseninä ehkä nähdään hommaa enemmän sisältäpäin. Heillähän on sitä paitsi Ruotsin suurin MP-lehtikin (MC-Folket), jota kautta jäsenten pysyvyyttä voidaan vaalia.
Jäsenedut ovat valtaosalle rivimotoristeja pääasia johonkin yhteisöön liittymisessä. Itsekin uskottelen itselleni saavani Smoton reilun kolmenkympin jäsenmaksun takaisin jollakin laivareissulla (vaikka laivayhtiöiden monet omat kampanjat tai kanta-asiaskasohjelmat antavat vielä parempia hintoja...)

Olen täysin vakuuttunut motoristien edunvalvonnan tarpeellisuudesta! Tanskassa homma uuvahti pariksi kolmeksi vuodeksi ja sinä aikana saatiin aikaan lakimuutos, jolla kevarikortin ikäraja nostettiin 18 ikävuoteen. Näyttää varmaan Tanskan tulevat MP-markkinat ruusuisilta, kun nuoret pääsee valitsemaan ajavatko auto- vai kevarikortin...

Kunhan Smoto saa organisaationsa iskuun, niin suosittelen lämpimästi kaikille liittymistä. Sitä paitsi, me olemme BMW-kerhona jo mukana motoristien edunvalvonnan hermolla sillä meiltä lähtee edellisessä postissani mainittuun jatkoseminaariin Raumalle maaliskuussa edustaja(t) paikalle. Smotohan oli alunperin ajatellut tuon Tampereen seminaarin jäävän ainoaksi, josta he ovat vastuussa mm. homman vaatimien kustannusten takia. Seminaari onnistui yli Smotolaisten odotusten ja kun me kaikki osallistujat olimme myös sitä mieltä, että keskustelun ja edunvalvonnan kehittämisen pitää jatkua, niin paikalle tulijoiden osallistumismaksut ja kustannukset hoitaakin vastedes oma kerho. Smotolta ei odoteta tämän osalta enempiä taloudellisia uhrauksia.
Tämän tyyppinen panostus motoristien edunvalvontaan BMW-kerhon puolelta on mitä suotavinta ja sitä voidaan/pitääkin tehdä ihan normaalin kerhotoiminnan puitteissa. Koko kerhon Smotoon liittäminen motoristien edunvalvonnan ollessa Suomessa nyt vedenjakajalla on minun mielestäni täysin turhaa juuri nyt. Vaikka tuo kolme tonnia ei kerhomme taloutta kaataisikaan...

Jos joku on kiinnostunut Petri Suuronen laatimasta Tampereen seminaarin yhteenvedosta, josta käy ilmi tuon porukan Smotolle esittämät tulevaisuuden suuntaviivat, lähettäköön sähköpostia osoitteeseen touring@bmwmoottoripyorakerho.fi ,niin laitan tiivistelmän tulemaan.

t. pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Avatar
kamale
Viestit: 234
Liittynyt: 02 Touko 2006 20:25
Moottoripyörän malli: BMW R 1200 CL
Paikkakunta: ESPOO

Re: Vuosikokus 2013 ja SMOTO

Viesti Kirjoittaja kamale »

:hat:
Kari

A niin kuin Alfa Romeo, B niin kuin BMW ja C niin kuin CL + Canon
Hangaround51
Viestit: 68
Liittynyt: 10 Kesä 2009 21:56
Moottoripyörän malli: K 1200 S

Re: Vuosikokus 2013 ja SMOTO

Viesti Kirjoittaja Hangaround51 »

Nyt alkaa tuntua että tosiaankin ollaan tosissaan parantamassa Smotoa ja edunvalvontaa
toivon mukaa meitä löytyy useampi tuhat henkilöjäseneksi oli se maksu sitten 20:- tai 40:-
kyllä BMW kerhostakin luulisi pyörien vuosimallin perusteella ainakin 500 jäsentä löytyvän. :roll:
KELA Racing Club
Hangaround51
Raffe
Viestit: 201
Liittynyt: 01 Marras 2007 22:07

Re: Vuosikokus 2013 ja SMOTO

Viesti Kirjoittaja Raffe »

ari kirjoitti: "Olen täysin vakuuttunut motoristien edunvalvonnan tarpeellisuudesta! Tanskassa homma uuvahti pariksi kolmeksi vuodeksi ja sinä aikana saatiin aikaan lakimuutos, jolla kevarikortin ikäraja nostettiin 18 ikävuoteen. Näyttää varmaan Tanskan tulevat MP-markkinat ruusuisilta, kun nuoret pääsee valitsemaan ajavatko auto- vai kevarikortin..."

Ihan vakavastiko tässä mielestäsi poljetaan motoristien etuja kun Tanskassa
on päätetty korottaa kevarikortin ikärajaa parilla vuodella ( tod.näk. hyvin perustein )? Tätäkö se edunvalvonta on, että meidän tulisi kantaa huolta mp-markkinoiden toimeentulosta nuorten terveyden kustannuksella?
Avatar
kamale
Viestit: 234
Liittynyt: 02 Touko 2006 20:25
Moottoripyörän malli: BMW R 1200 CL
Paikkakunta: ESPOO

Re: Vuosikokus 2013 ja SMOTO

Viesti Kirjoittaja kamale »

Se lienee selvää, että Smoton on uudistuttava, mutta se ei käy kuitenkaan ihan kädenkäänteessä, eli varmaan jonkun aikaa mennään nykyisillä askelmerkeillä ja siksi myös BMW Moottoripyöräkerhon liittyminen jäseneksi olisi tosi tärkeää!
Nyt tarvitaan kaikkia, niin henkilöjäseniä kuin myös kerhoja ja sitten yhteistuumin muokataan uusi Smoto, joka on resursseiltaan riittävän vahva nykypäivän haasteisiin!
Päätös jäsenyydestä Smotoon vuosikokouksessa olisi teko tulevaisuutta ajatellen, vetoan Teihin hyvät BMW Moottoripyöräkerhon jäsenet!!!
Kari

A niin kuin Alfa Romeo, B niin kuin BMW ja C niin kuin CL + Canon
Vastaa Viestiin