kysely

R-sarjan pyörät
lapiopää
Viestit: 16
Liittynyt: 10 Touko 2009 19:57
Moottoripyörän malli: R90S

kysely

Viesti Kirjoittaja lapiopää »

Hommasin r90s pyörän vm. 75. Mitä erikoista koneessa on muuta kuin dellorton kaasarit?
3-vaihteella kuuluu pieni ujeltava ääni.Onko vaihderempan paikka?
Voiko pyörään asentaa gs;n öljylauhduttimen,ja onko siitä hyötyä.Ja mistä sellaisen saa ostaa?
Mitä muuta pitää ottaa huomioon,kun vanhalla ajelee?kyselee;tm
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: kysely

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Legendaarinen, viimeinen käsityönä tehty malli, josta on riittänyt tarinaa jopa kirjaksi saakka. Rivit ei riittäisi kertomaan! 8) Kirjaa myy esim. Alfamer oy.

Jos tektiksi muutetun äänen perusteella pystyisi kertomaan onko se "vakavaa", olisi kyseinen guru miljonääri! :D

Lauhduttimesta ei ole Suomen nopeuksilla ja olosuhteissa hyötyä.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
kaitsu
Viestit: 212
Liittynyt: 02 Kesä 2007 09:51

Re: kysely

Viesti Kirjoittaja kaitsu »

Tuttu ääni kolmosvaihteella!! Kuin pienestä turbosta... Omalla kohdalla se johti vaihdelaatikon KAIKKIEN laakerien vaihtoon vaikka varsinainen syyllinen oli pääakselin neulalaakeri. Kaikki kannattaa vaihtaa kun laatikko avataan. Pirullinen homma joka pitää antaa asiantuntijan tehtäväksi, koska siinä tarvitaan erikoistyökaluja ja taitoa. Olavi Keskitalo Iittalassa ( 040 7355748) teki hyvän työn. Varmaan löytyy muitakin tekijöitä.
SKF:n laakerit sopivat paitsi tuo epästandardi neulalaakeri joka pitää hankkia erikseen. Sen Olavi hankki ilmeisesti merkkiliikkeen kautta 10-tien varrelta...
Tämä kaikki oli R80 laatikolle mutta eiköhän sisuskalut ole aika samaa tekniikkaa. Joka tapauksessa en kuule ääntä enää. Enkä syö lääkkeitä :lol: .
-Kaitsu-
K1600GTL
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: kysely

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

kaitsu kirjoitti:Tuttu ääni kolmosvaihteella!! Kuin pienestä turbosta... Omalla kohdalla se johti vaihdelaatikon KAIKKIEN laakerien vaihtoon vaikka varsinainen syyllinen oli pääakselin neulalaakeri. Kaikki kannattaa vaihtaa kun laatikko avataan. Pirullinen homma joka pitää antaa asiantuntijan tehtäväksi, koska siinä tarvitaan erikoistyökaluja ja taitoa. Olavi Keskitalo Iittalassa ( 040 7355748) teki hyvän työn. Varmaan löytyy muitakin tekijöitä.
SKF:n laakerit sopivat paitsi tuo epästandardi neulalaakeri joka pitää hankkia erikseen. Sen Olavi hankki ilmeisesti merkkiliikkeen kautta 10-tien varrelta...
Tämä kaikki oli R80 laatikolle mutta eiköhän sisuskalut ole aika samaa tekniikkaa. Joka tapauksessa en kuule ääntä enää. Enkä syö lääkkeitä :lol: .
Miten kolmosella esiintyvä ääni tulee kytkinakselin neula- tai siis oikeastaan rullalaakerista??? :shock: Kyseinen laakeri pyörii AINA samaa vauhtia kampiakselin kanssa ja voimakin välittyy eteenpäin AINA saman hammaspyörän kautta. Ei se laakeri pysty mistään "tietämään" mikä vaihde seuraavilla akseleilla kulloinkin on käytössä!
Joten ääni kolmosella tulee aivan jostain muualta. Minä en pysty kuulematta, jos kuultuanikaan, sanomaan mistä, laatikkoa avaamatta.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
kaitsu
Viestit: 212
Liittynyt: 02 Kesä 2007 09:51

Re: kysely

Viesti Kirjoittaja kaitsu »

Totta haastat Ismo, eihän se siitä laakerista voinut johtua vaikka olikin tosi väljä. Mutta kun kaikki laakerit vaihdettiin niin tauti lähti. Mitään muuta vikaa laatikossa ei ollut paitsi hapettunut ulkopinta joka sekin hoitui taas puhtaaksi Olavin käsittelyssä. Täytyypä tarkistaa onko vanha vaihdettu laakerisarja vielä tallella. Minä kun olen huono heittämään mitään pois, eikös niistä saanut tehtyä puukkoja...
-Kaitsu-
K1600GTL
lapiopää
Viestit: 16
Liittynyt: 10 Touko 2009 19:57
Moottoripyörän malli: R90S

Re: kysely

Viesti Kirjoittaja lapiopää »

Kiitokset vastauksista/vinkeistä. Pitää tutkia kirjallisuutta. Toi laatikkohomma kuullostaa pahalta(=kalliillta)..
Jospa nyt ajelis yhden kauden eka,ennenkun pistää pyörän remonttiin.
Fillarin toin sweitsistä,ja kohta suomen kilvissä.Tuota lauhdutinhommaa ajattelin,kun oli tarkoitus ajella espanjan paahtavassa helteessä..
Löytyykö keltään uusia kaasuttimia? Noi mun on aika väljän oloset.
kaitsu
Viestit: 212
Liittynyt: 02 Kesä 2007 09:51

Re: kysely

Viesti Kirjoittaja kaitsu »

Ei remontti itsessään ole kovin kallis. Ota laatikko irti ja toimita korjaajalle. Vaihteiston irroitus/kiinnitysohjeita löytyy netistä ja korjausoppaista.
Tietenkin työn hinta riippuu korjauspaikasta jonkun verran. Tarjouksen voi aina pyytää.
-Kaitsu-
K1600GTL
lapiopää
Viestit: 16
Liittynyt: 10 Touko 2009 19:57
Moottoripyörän malli: R90S

Re: kysely

Viesti Kirjoittaja lapiopää »

Jep. laatikko irti ja toimitetaan Iittalaan remontoitavaksi. Sitten olisi syynissä itse motti. Kuka ottaisi siitä urakan? Terv;Timo t.m@saunalahti.fi 050-9324205
Vastaa Viestiin