LOTJA NYLETTY

Luxury touring
bmwlt
Viestit: 3
Liittynyt: 25 Loka 2009 07:23
Moottoripyörän malli: bmw lt 1200

LOTJA NYLETTY

Viesti Kirjoittaja bmwlt »

pääsiäis pyhinä oli aikaa nylkeä lotja, pikkasen oli ruuveja paljon. nyt kun suolistus alkaa olla ajankohtainen, niin kysyisinkin, mistä olette hankkineet esim.käynnistysreleen, kun se olisi nyt helpoin vaihtaa uuteen. entinen näkyy olevan musta 70a rele ja joistakin kuvista nähny että uusi olisi sininen. se verran ihmettelin kyllä lotjan suunnittelijoita, että miksi sitä relettä ei ole asennettu satulan alle, taidan itse sen sinne siirtää tulevia sukupolvia helpottaakseni.
ja sitten radioon, senkin suolistin , ajatuksena olisi etsiä siitä sellanen liitäntä että saisi siihen kytkettyä mp3 soittimen, ilmeisesti siinä oleva irrallinen liitin on tarkoitettu sille cd vaihtajalle, oliskos jollakin tähän lääke,( en tarkoita kasettiadapteria enkä fm lähetintä , ihan oikeata johtoliitäntää)
kypäräkaijuttimillekin pitäs saada ulostulo ryöstettyä nuista kaijutin linjoista, mutta silloinhan mopon omat kaijuttimet pitäs saada mykistettyä.
ja lopuksi se vilkku mysteeri, mistähän sais sellasen vasemman käden peukalolla toimivan vilkukytkimen, kun mulla tuosta oikeasta kätösestä puuttuu juuri se tärkein sormi, millä tuota touhua touhutaan. tähän asti olen vilkuttanut oikealle kääntyessä samalla tavalla kuin 60 luvulla, se hyvä puoli lotjan vilkuissa on että ne sitten sammuu itsestään jonkin ajan kuluttua. nettiä selatessani löytty kyttä sarviasennettavia kytkimiä aika paljon, mutta se pitäs olla asennettavissa johonkin tasaselle alustalle, jeesusteippi tai nippuside jutut ei oikeesti sytytä.
että tämmösiä murheita tämän teuraan kanssa
pozo izquierdo
Viestit: 341
Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
Moottoripyörän malli: K 1200 LT
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: LOTJA NYLETTY

Viesti Kirjoittaja pozo izquierdo »

Joo, onhan siinä nylkemisessä äkkiseltään puuhaa, mutta parin kerran jälkeen se alkaa käydä kyllä jo rutiinilla. Hyvänä puolena noissa LT:n katteissa on se, että niiden sovitukset ovat todella hyvät ja kiinnitykset asialliset. Olen kuullut joidenkin pyörien muoviklipsuvirityksistäkin, joiden irroitus onnistuu ehkä kerran pari, mutta sen jälkeen alkaa olla jo heikompaa. Ja sain aikoinaan Kymäläisen Harrilta hyvän neuvon kasaukseen: Älä pakota muoveja paikalleen. Jos joudut änkeämään tai vääntämään, niin ota takaisin irti ja tarkista mikä on menossa väärin tai mikä on välissä.

Mikäs ongelma sulla on starttireleen kanssa? Onkos se sitä vanhaa kärjet kiinnipolttavaa mallia? Jos on, niin laitat tilalle uudemman mallin, joka ei anna mopon startata liian alhaisella akkujännitteellä, jolloin tuo releen siirtotarvekin poistuu. Luvalla sanoen, olisit kyllä ensimmäinen hemmo, joka sen starttireleen sieltä hyvin suojatusta ja kuivasta paikasta esille repisi ja tulevat sukupolvet kiittelyn sijaan taitaisivat kylläkin tehdä ihan muuta... :roll:

Tuohon kypäräkajari-MP3 -ongelmaan suosittelisin ilman muuta valmista ratkaisua eli hanki pyörääsi Intercom. Autocom tai Baehr, kumpikin ratkaisee nuo kaikki nykyiset ongelmasi ja tukun vielä myöhempiäkin tarpeitasi.
Eli siis: Kunnon intercomin mukana tulee tietysti kypäräsetit (kajari ja myös mikrofoni, jos joskus tekisi mieli jutella repsikan kanssa). Intercomiin saat tietysti myös kiinni tuon mp3-soittimen ja tuon lisäksi myös navigaattorin äänet tai PMR-puhelimen tai kännykän sekä tottakai pyörän oman audion ei radion. LT:n radiossa olevaan AUX-liittimeen voi kylläkin yhdistää myös mp3:n suoraan tietyllä välijohdolla (itse en muista johdon tyyppiä ja jos täällä ei muutkaan muista, niin kysy ORG:in foorumilta), jolloin voit säätää volyymiä pyörän omilla volyyminamsikoilla.
Baehrin intercom menee lähes heittämällä kiinni LoTjaan, Autocom vaatii hieman enemmän askartelua ja johtotöitä, mutta on vastaavasti edullisempi.

Ja tuo vilkkunamiska sitten: Tuli mieleeni, että johdotuksellisesti helpoin voisi kumminkin olla sinne oikean puolen hantaakiin etusormelle komennettava painike. Esimerkiksi Autocomiin saa PMR-puhelimen PTT-painikkeen, joka on normaalisti tarkoitettu vasemman käden perukalolla ( tai etusormella) painettavaksi, mutta ehkäpä tuon napin voisi asentaa sinne oikean puolen stongaan etupuolelle. Tuo nappi on kylläkin tarkoitettu asennettavaksi juurikin kahvan ympäri ( ja kiristetään nippusiteellä, sori...) mutta ehkä kannattaa katsoa samalla jos sitä intercomiakin ihmettelet.

Toinen vaihtoehto voisi olla tutkia mahdollisuus äänimerkkipainikkeen muuttamisesta oikean vilkun komentajaksi ja sitten vaikka uusi äänimerkkipainike vaikka sinne oikean käden etusormelle tms.

Tämmöisiä nyt ensihätään tulee mieleen...

t. pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Gin
Viestit: 7
Liittynyt: 03 Huhti 2008 13:29
Moottoripyörän malli: K1200LT
Paikkakunta: Vihtijärvi
Viesti:

Re: LOTJA NYLETTY

Viesti Kirjoittaja Gin »

Moi,

otti silimään startista puhuttaessa tuo "vanhaa kärjet kiinnipolttavaa mallia".
En tiedä omastani (LT vm. 1999), mutta kiinni tuntuu palaneen, kun akunkenkiä kiinnitellessä starttaa vaikka virta-avaimet ois taskussa. Eikä heltiä pois hammaskehältä minkään näköisellä rytkytyksellä tai naputuksella.

Tähän ei taida olla muuta lääkettä kuin teurastus joko tossa pihalla tai pyytää lahtiauto viemään teurastamolle? Jos tuo sulamisilmiö on tuttu, niin onko hyvää neuvoa siihen, kuinka kannattaisi toimia? Ja oisko siis kyse siitä, että vain rele on sulanut oikoiseen, ei startin solenoidi

ihmettelee harmeissaan Gin
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: LOTJA NYLETTY

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Gin kirjoitti:Moi,

otti silimään startista puhuttaessa tuo "vanhaa kärjet kiinnipolttavaa mallia".
En tiedä omastani (LT vm. 1999), mutta kiinni tuntuu palaneen, kun akunkenkiä kiinnitellessä starttaa vaikka virta-avaimet ois taskussa. Eikä heltiä pois hammaskehältä minkään näköisellä rytkytyksellä tai naputuksella.

Tähän ei taida olla muuta lääkettä kuin teurastus joko tossa pihalla tai pyytää lahtiauto viemään teurastamolle? Jos tuo sulamisilmiö on tuttu, niin onko hyvää neuvoa siihen, kuinka kannattaisi toimia? Ja oisko siis kyse siitä, että vain rele on sulanut oikoiseen, ei startin solenoidi

ihmettelee harmeissaan Gin
Pikkuvika, pintahaava... vaikka LT:n tapauksessa romujen purkaminen on suurempi homma kuin itse vika.
Kyseessä on rele, solenoidia ei pyörässäsi edes ole. Kaiva rele esiin ja uusi tilalle. Olen kyllä avannut releitäkin ja viilannut kärjet, mutta en suosittele, jollei tiedä mitä tekee.

Ennaltaehkäisy: Älkää startatko tolkuttoman pitkään yhtämittaa, älkääkä vajaalla akulla.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
pozo izquierdo
Viestit: 341
Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
Moottoripyörän malli: K 1200 LT
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: LOTJA NYLETTY

Viesti Kirjoittaja pozo izquierdo »

Ja tarkennuksena vielä, että kun uuden releen ostat, niin sen pitäisikin jo olla sitä mallia, joka ei enää polta kärkiä kiinni liian alhaisella jännitteellä. Jos tarviit lisävaloa pyörän purkuun, niin kysele vaan...

t. pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Gin
Viestit: 7
Liittynyt: 03 Huhti 2008 13:29
Moottoripyörän malli: K1200LT
Paikkakunta: Vihtijärvi
Viesti:

Re: LOTJA NYLETTY

Viesti Kirjoittaja Gin »

Kiitos rohkaisusta!
Rele (muutossarjalla, mitä se sitten tarkoittaakaan...) tilattu, ja purkuhommia kattelin korjausmanuaalista. Onko tosiaan niin, että myös tankki pitää irrottaa jotta elektroniikkaboksiin ja siten releisiin pääsee käsiksi? Sit ei ehkä kannata tehdä tossa räystään alla :)
pozo izquierdo
Viestit: 341
Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
Moottoripyörän malli: K 1200 LT
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: LOTJA NYLETTY

Viesti Kirjoittaja pozo izquierdo »

Juu, valtettavasti noin se menee..

Eli seuraavassa lyhyesti LT:n nylkemisjärjestys:

1) Hanskalokeron lukon alta pieni muovipala irti.
2) Kolauta peilejä alapuolelta irti sen verran, että saat ne alemmat tuuliohjaimet irti (3 ruuvia)
3) Etivilkut irti
4) Sivupuskureiden peitemuovit irti ( 2 ruuvia alapuolella, faceliftmalleissa myös alustavalo irroitettava ensiksi)
5) Ylä- ja alakatteen sauman peittävä kromattu välikapple irti (2 ruuvia alapuolella, yksi päässä)
6) kierrä koko sivukate ympäri etsien kiinnitysruuveja, joita on seuraavasti: Satulan alla yksi, hanskalokeron kannen ja lukon ympäristössä kolme, juuri irroitetun alemman tuuliohjaimen takana yksi, irroitetun vilkun takana kaksi, ylä- ja alakatteen saumassa kolme.
7) Nosta sivukate irti
8) Toista sama toisella puolella
9) Irroita radiorausku. Neljä ruuvia edessä, kaksi hanskalokeron lukon ympärillä. Lisäksi kolme sähköliitintä eteenpäin ja yksi + antenniliitin taaksepäin. Nosta rausku sivuun.
10) Irroita penkin kiinnitysrauta. Kaksi kuusiokolopulttia tankin päällä edessä ja kaksi + yksi pulttia takana alhaalla. Irroita myös penkin sähkölämmityksen liitin ennekuin nostat koko rakennelman pois. Irroita myös se viimeinen pultti vasemmalta puolelta, joka kiinnittää pelkästään bensatankkia.
11) Irroita bensatankin päältä bensamittarin liitin. Irroita tankin oikealta puolelta bensaletkut sekä bensapumpun sähköliitin. Samoin irroita tankin etupuolen ylivuotoletkujen yhdistysliittimet. Kun em. irroitukset on tehty voit nostaa tankin pois vetämällä sitä ensiksi hieman taaksepäin ja sitten ylös.
12 Alta paljastuu sitten se sähköboksi, josta tuo starttirele löytyy. Uusi rele tosiaan tarvitsee jonkin pienen kytkentämuutoksen, jonka jälkeen tuo kiinnipalamisvaiva korjaantuu. Pyydä ohjeet diileriltä.

t. pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Gin
Viestit: 7
Liittynyt: 03 Huhti 2008 13:29
Moottoripyörän malli: K1200LT
Paikkakunta: Vihtijärvi
Viesti:

Re: LOTJA NYLETTY

Viesti Kirjoittaja Gin »

Kiitos kovasti seikkaperäisistä nylkemisohjeista!

Kaikki menikin ihan ok siihen asti, kun muunossarjan ohjeet käskivät liittää sarjan kaapelinipusta lähtevän vihreän johtimen rosvolla ABS-varoitusreleen kannasta lähtevään saman väriseen johtoon. Siitä kun lähti niitä kaksi kappaletta, toinen ko. releen kelan yksi johto ja toinen sitten toisen kärjen johto; numerot olivat muistaakseni 1 ja 3. Tyhmempi luulis, että näillä kahdella on toiminnallisesti jotain eroa, mutta kun en jaksanut alkaa selvittää tuon uuden starttireleen logiikkaa, niin homma meni arpomiseksi... Saa nähdä mikä seuraavaksi kärvähtää :twisted:
Homma jatkuu sunnuntaina.

Sääli sinänsä, sillä saksalaiset olivat laittaneet muilta osin todella seikkaperäiset asennusohjeet, A4-kokoisia värivalokuviakin taisi olla lähes kymmenen.
bmwlt
Viestit: 3
Liittynyt: 25 Loka 2009 07:23
Moottoripyörän malli: bmw lt 1200

Re: LOTJA NYLETTY

Viesti Kirjoittaja bmwlt »

totta puhut toveri, pikkasen arpomiseksi meni niiden vihreiden johtojen kanssa, muut ei niillä ole väliä kumpaan vihreeseen ne kötöstelee. näillä sivuilla on kyllä hyvät ohjeet releen vaihdosta, ittekin niitä tavailin aika tarkkaseen, mutta siitänähe pikkasen jäi epävarma olotila, kun omastani löyty vietä pari muuta ylimääräistä johtoa, taisivat olla joitain ajonestoon liittyviä piuhoja, lieneekö niiden johtojen välissä ajoneston kosketintieto, joka estää startin toiminnan jos esto päällä, mielestäni ihan turhake värkki koko ajonestolaite, se kuiteskin jossan tienpäällä tekee temppunsa ja eiku hinurille. empä saata olla vieläkään ihmettelemättä, miksi moinen rele sijoitetaan tollaseen paikkaan, satulan alle sopisi vaikka kuinka paljon releroinaa, eikä tarttes nylkee pyörää. se rele makso 170 eke heinolla ja kromiteline taisi olla 340 ekua, äitee vähän puhisi kun kävi en postista lunastamassa, taisipa siinä avata sanaisen arkkunsakin ja puhu jostai pikkupojista ja leluista mitkä vaan kallistuu, ei olleet lelut tokmannin hinnoissa wingiinkään.
ps. se entinen alkuperäinen starttirele on ihan kunnossa, jos jotain sattuis kiinnostamaan, takkuta en anna ja entinen tuulilasikin olisi joutilaana, laminarin lärpäke mukana, korkeus silla lasilla on 44 cm, sekin etsii uutta kotia, jos jotain kiinnostaa, itte en niitä enää tarvii joten hinnankirossa ne ei ole,pois nurkista ne joutais.
pozo izquierdo
Viestit: 341
Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
Moottoripyörän malli: K 1200 LT
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: LOTJA NYLETTY

Viesti Kirjoittaja pozo izquierdo »

Jos ei ole väliä kumpaan vihreään uuden starttireleen piuhat kötöstelee, niin hyvä niin.
MUTTA, sen sijaan vakavasti kehoitan linkoamaan ne rosvoliittimet naapurin tontille tai järveen. Ne ei kerrassaan kuulu mihinkään moottoripyörien sähköasennuksiin. Tokihan niillä on tumpelommankin kätevä ryöstää sähköä sieltä sun täältä mutta oikeampi liitostapa olisi kyllä juottaminen ja sitten asiallinen kutistesukka liitoksen päälle. Sen jälkeen voit autuaasti unohtaa asioimisen sinne releboksiin, sinne ei tule kunnollisten sähköiitosten jälkeen enää tarvetta mennä.

t. pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Vastaa Viestiin