Loppullisin ratkaisu peräongelmaan?

Luxury touring
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Loppullisin ratkaisu peräongelmaan?

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

similja kirjoitti:
Ismo Vaara kirjoitti:No, kuinkahan moni nuolee haavat kotonaan? Ei jokainen viitsi/kehtaa kertoa remonteista netissä. Joku vaihtaa laakereita jatkuvasti ja kehuu, ettei perä koskaan hajoa!
Laakerointi, mikä suunniteltiin alunperin 200kg pyörään, ei kestä lähes 400kg:n painoa, ilman rakennemuutosta.
Voi hyvää päivää. Tämä peräkeskusteluhan on jo mennyt aivan hysteeriseksi. Pitäisköhän ottaa jo järki käteen eikä paisutella älyttömyyksiin koko asiaa. Minulla ja tuttavilla ( 2 LT:tä ) on yhteensä kolme pyörää. Ajettu 40K, 60K ja 85K. Perät rullaa kaikissa tosi nätisti. Että haloo... rahoittukaapa jo vähän että saatte unenpäästä kiinni öisin.
Tiedätkö ainoatakaan K1200 LT:tä jolla olisi ajettu yli 100tkm ilman laakerinvaihtoa? Siis silleen, että koko ajohistoria on TODELLA tiedossa. Käytetyn myyjä ei yleensä kerro tehdyistä/tulevista peräremonteista... :wink:

Noi mainitsemasi ajomäärät on just sellaisia, että niistä ne ongelmat alkaa...
Saksalainen Rieslingi vetoa, että yksi noista kolmesta hajoaa/"huolletaan" perästä ennen 100tkm!

PS: Jos teen, tai teetän LT:n perän, missä lautaspyörän alumiiniosa on vaihdettu teräksiseen, olisiko LT-kuskeista testiajajiksi? Eikä maksaisi mitään muuta kuin raportoinnin täällä! Yli 50tkm vuodessa ajavat etusijalla. 8)
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
pozo izquierdo
Viestit: 341
Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
Moottoripyörän malli: K 1200 LT
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Loppullisin ratkaisu peräongelmaan?

Viesti Kirjoittaja pozo izquierdo »

Ismo Vaara kirjoitti:
similja kirjoitti:
Ismo Vaara kirjoitti:No, kuinkahan moni nuolee haavat kotonaan? Ei jokainen viitsi/kehtaa kertoa remonteista netissä. Joku vaihtaa laakereita jatkuvasti ja kehuu, ettei perä koskaan hajoa!
Laakerointi, mikä suunniteltiin alunperin 200kg pyörään, ei kestä lähes 400kg:n painoa, ilman rakennemuutosta.
Voi hyvää päivää. Tämä peräkeskusteluhan on jo mennyt aivan hysteeriseksi. Pitäisköhän ottaa jo järki käteen eikä paisutella älyttömyyksiin koko asiaa. Minulla ja tuttavilla ( 2 LT:tä ) on yhteensä kolme pyörää. Ajettu 40K, 60K ja 85K. Perät rullaa kaikissa tosi nätisti. Että haloo... rahoittukaapa jo vähän että saatte unenpäästä kiinni öisin.
Tiedätkö ainoatakaan K1200 LT:tä jolla olisi ajettu yli 100tkm ilman laakerinvaihtoa? Siis silleen, että koko ajohistoria on TODELLA tiedossa. Käytetyn myyjä ei yleensä kerro tehdyistä/tulevista peräremonteista... :wink:

Noi mainitsemasi ajomäärät on just sellaisia, että niistä ne ongelmat alkaa...
Saksalainen Rieslingi vetoa, että yksi noista kolmesta hajoaa/"huolletaan" perästä ennen 100tkm!

PS: Jos teen, tai teetän LT:n perän, missä lautaspyörän alumiiniosa on vaihdettu teräksiseen, olisiko LT-kuskeista testiajajiksi? Eikä maksaisi mitään muuta kuin raportoinnin täällä! Yli 50tkm vuodessa ajavat etusijalla. 8)
Vedähän Ismo hieman henkeä välillä... :D Itselle tulee heti mieleen ainakin yksi yli 100 tkm ajettu LT, joka menee edelleen originaalilla perälaakerilla. Tällaisia tapauksia ei välttämättä enää tule kauheasti lisää, koska ihmiset "sivistyvät" tällaisilla palstoilla ja vaihdattavat laakerin varmuuden vuoksi. Toisaalta - mitäs pahaa siinä on, jos laakerin vaihtaakin 50 - 60 tonnin välein? Se ei työnä ole mikään "Amerikan juttu" edes itse tehtynä, ammattikorjaajasta puhumattakaan, eikä varmasti romuta kenenkään LT:llä ajavan taloutta. Itse asiassa tuo perälaakerin vaihtoproseduuri kannattaisi kustannusmielessä panna oikeisiin mittasuhteisiin verrattuna esim rengaskuluihin. Jos ketju / kyykkymiehet höylää renkaitaan sileiksi 8000 - 15000 km välein, niin LT menee ME 880:llä 25 - 35 tkm. Eli yhden rengassatsin hinnalla tekee - jopa teettää - perälaakerin vaihdon.
No, lipsahti jo rengasviisasteluksi ja OT...

Varmaan perämurikka on LT:n Akilleen kantapää, mutta ei sen takia kenenkään kannata alkaa panikoida. Laakeri on kuluva osa ja se on viisasta vaihtaa hyvän saan aikaan, koska valtaosalla se on näin tehden mahdollista. Niistä, kenet laakerivaurio yllättää, kuulemme yleensä näillä palstoilla...

Tarjouksesi LT:n perämurikan kehittämiseksi kuullostaa mielenkiintoiselta. Itselleni ei kylläkään vielä ole 100% selvinnyt, mistä osasta oikein puhut. Niin paljon kuin olen näitä peräkeskusteluja maailmalla seurannutkin, niin tämä lähestyminen on kyllä ihan uusi. Laakeria on suunniteltu levennettäväksi ja ties mitä, mutta että vaihdetaan jokin kevytmetalliosa teräksiseen...kuullostaa simppeliltä ja järkeenkäyvältä. Ihme vaan, jos ei tuota ole kukaan ennen keksinyt.

Itsekin voisin tarjoutua koekaniiniksi, mulla olisi (kesemmällä) joutilas perämurikkakin, millä leikkiä. Hommasin nimittäin jenkeistä 9 mailia ajetun varamurikan, joka menee alle yhden Saksa / Norjareissun jälkeen ja sitten nykyinen noin 90 tkm (ja toista päälaakeriaan käyttävä) jää puolestaan varapäreeksi. Tosin en kyllä täytä tuota 50 tkm / vuosi -kriteeriä...kolmasosaan tuosta pääsen tavallisesti :oops:

t. pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Loppullisin ratkaisu peräongelmaan?

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

pozo izquierdo kirjoitti:Vedähän Ismo hieman henkeä välillä... :D
.... Laakeria on suunniteltu levennettäväksi ja ties mitä, mutta että vaihdetaan jokin kevytmetalliosa teräksiseen...kuullostaa simppeliltä ja järkeenkäyvältä. Ihme vaan, jos ei tuota ole kukaan ennen keksinyt.
t. pozo
Henkeä vedän, terveydellisistä syistä, tarkalleen saman verran kuin puhallan ulos! :wink:

Eihän tossa mitään keksimistä ollut...Baijerin pojilta se oli vaan päässyt unohtumaan! :lol: Ennen, wanhaan hywään aikaan, lautaspyörät tehtiin kokonaan teräksestä.

Toisaalta onhan mulla toi oma K1100 LT-sivari testipenkkinä. Siinä on tosin nyt jo 12satasen "tuunattu"(ei kuitenkaan "täysteräsperä") perä koekäytössä. Kokonaispaino n.450kg. Smartin vanteella oleva 175mm kumi muutaman sentin loittorenkaalla, on takana. Rasitukset sivuvaunukäytössä tulee joka suunnalta, ei pelkästään alhaalta ylös.
Veikata saa, montako kilometriä kestää!
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
similja
Viestit: 22
Liittynyt: 28 Touko 2007 20:20
Moottoripyörän malli: BMW 1200 LT
Paikkakunta: Oulu

Re: Loppullisin ratkaisu peräongelmaan?

Viesti Kirjoittaja similja »

Niin varmaan huolletaankin. Ja mitä sitten. Ei siitä kannata stressiä ottaa. Rapakon takana käydään myös keskustelua aiheesta. Alla ote keskusteluista:

What gets me is, We have an annual get together of 300-400 bikes.
Out of that number we usually have 2-4 failures of the drive.
That's every time we throw a party. This is something that we shouldn't have to be worrying about.
I think last year was the exception with possibly only 1-2 failures. Don't remember for sure.
I could accept the failure of the drive at mileages in excess of 100K but before that it just shouldn't happen.
BMW should at least warranty this item for 100K or so...That'd make me feel better for sure.
Maybe they're thinking, Ohh! a party ! We get to sell some drives this week.
This is a major assembly in the bike, Which has the potential to cause serious injury or death on failure. And still our government and the "company" itself sits back and does nothing because it's cheaper to do that than to step up and solve this issue.
It's easier to just pay off someone than to make things right these days.
Oh well, I guess we can all burn our bikes in protest !

Menee kyllä vähän ohi perälaakerista mutta en malta olla sanomatta parista muusta jutusta.
Tiedän yhden Honda CBR:n. vm-91 ajettu 65K kun taka-akselin laakeri hajosi.
Toinen tapaus Yamahan FJR vm-07 ajettu noin 3K kun etuakselin laakeri hajosi.
Kummatkin tutuilla motoristikavereilla. Eipä ne vuorenvarmoja kevyemmätkään mopot ole. :lol:
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Loppullisin ratkaisu peräongelmaan?

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

similja kirjoitti:Menee kyllä vähän ohi perälaakerista mutta en malta olla sanomatta parista muusta jutusta.Tiedän yhden Honda CBR:n. vm-91 ajettu 65K kun taka-akselin laakeri hajosi.Toinen tapaus Yamahan FJR vm-07 ajettu noin 3K kun etuakselin laakeri hajosi.Kummatkin tutuilla motoristikavereilla. Eipä ne vuorenvarmoja kevyemmätkään mopot ole. :lol:
No, on se nyt vähän eri juttu, jos laakeri maksaa vain kymmenesosan, niitä saa joka laakerikaupasta ja remontin tekee vaikka tienpenkalla! :roll: LT:n perän ison kuulalaakerin saa myös tarvikkeena laakerikaupasta, hinta vain on huimasti suurempi!? :shock: Onko kukaan kokeillutkaan korjata muulla kuin orkkislaakerilla?

PS: Moottoripyöriä ei nykyään tehdä kestokulutushyödykkeiksi, vaan ne suunnitellaan siirrettäväksi sulaton liukuhihnalle keskimäärin jo alle 100tkm:n. Kukaan ei osta prätkää kestävyyden perusteella, vaan imagon. Kukaan ei OIKEASTI tarvitse yli 100tkm kestävää matkapyörää tai yli 300kmh kulkevaa sporttipyörää. Vain imago merkitsee, siis se, mitä lajitoverit ajattelee valinnastasi.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
pozo izquierdo
Viestit: 341
Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
Moottoripyörän malli: K 1200 LT
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Loppullisin ratkaisu peräongelmaan?

Viesti Kirjoittaja pozo izquierdo »

Ismo Vaara kirjoitti:
similja kirjoitti:Menee kyllä vähän ohi perälaakerista mutta en malta olla sanomatta parista muusta jutusta.Tiedän yhden Honda CBR:n. vm-91 ajettu 65K kun taka-akselin laakeri hajosi.Toinen tapaus Yamahan FJR vm-07 ajettu noin 3K kun etuakselin laakeri hajosi.Kummatkin tutuilla motoristikavereilla. Eipä ne vuorenvarmoja kevyemmätkään mopot ole. :lol:
No, on se nyt vähän eri juttu, jos laakeri maksaa vain kymmenesosan, niitä saa joka laakerikaupasta ja remontin tekee vaikka tienpenkalla! :roll: LT:n perän ison kuulalaakerin saa myös tarvikkeena laakerikaupasta, hinta vain on huimasti suurempi!? :shock: Onko kukaan kokeillutkaan korjata muulla kuin orkkislaakerilla?

PS: Moottoripyöriä ei nykyään tehdä kestokulutushyödykkeiksi, vaan ne suunnitellaan siirrettäväksi sulaton liukuhihnalle keskimäärin jo alle 100tkm:n. Kukaan ei osta prätkää kestävyyden perusteella, vaan imagon. Kukaan ei OIKEASTI tarvitse yli 100tkm kestävää matkapyörää tai yli 300kmh kulkevaa sporttipyörää. Vain imago merkitsee, siis se, mitä lajitoverit ajattelee valinnastasi.
Tuosta yli 300 km/h kulkevan sportin tarpeettomuudesta olen tasan samaa mieltä, mutta väite yli 100 tonnia kestävän matkamopon tarpeettomuudesta on jo liian paksua. Sehän tarkoittaa, että neljä-viisi vuotta vanhat pyörät joutavat romuttamoon eli omanikin 04-mallinen olisi jo hautansa patrtaalla. :shock:
Jos olisit sanonut, että yli 300 (tai 500) tkm kestävät on tarpeettomia, niin enpä olisi älähtänyt ja voisinpa olla jopa pikkuisen samaakin mieltä.
Ja alkuperäiseen valintaani vaikutti kyllä se, että Bemulla oli kilometrinnielijän maine, eikä pätkääkään se, mitä mieltä muut olivat MINUN valinnastani. Jos olisin muita kuunnellut, niin en varmasti olisi ostanut ekaksi pyöräksi LT:tä...

t. pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Loppullisin ratkaisu peräongelmaan?

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Kirjoitinkin KESKIMÄÄRIN. SE on ainoa asia mikä tehtaita kiinnostaa, pyörän KESKIMÄÄRÄINEN elinkaari. Väitän, että se on uusilla bemareillakin mieluummin alle kuin yli 100tkm. Se johtuu ihmisten jatkuvasta tarpeesta ostaa uutta lelua, eikä vanhan kulumisesta hyödyttömäksi. Siksi tehtaiden on täysin turhaa nykyään panostaa laatuun. Ainoastaan IMAGOLLA on merkitystä. Ostaessasi uuden BMW-matkapyörän viestität lajitovereillesi olevasi MATKAMOTORISTI isolla M:llä. Ja kun vanhaan olet jo tehnyt pari peräremppaa, ostat uuden samanlaisen, koska saat sillä tutun yhteisösi hyväksynnän ja "vierasyhteisölle" osoitat näin olleesi AINA oikeassa merkin valinnan suhteen.

Edellämainittu sopii myös kaikkiin muihinkin merkkituotteisiin, ei pelkästään BMW:hen.

PS: "...että Bemulla oli kilometrinnielijän maine..." Erittäin hyvin sanottu! Oliskohan se just sitä imagoa??? :lol:
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Loppullisin ratkaisu peräongelmaan?

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Ismo Vaara kirjoitti: PS: Kukaan ei osta prätkää kestävyyden perusteella, vaan imagon. Kukaan ei OIKEASTI tarvitse yli 100tkm kestävää matkapyörää tai yli 300kmh kulkevaa sporttipyörää. Vain imago merkitsee, siis se, mitä lajitoverit ajattelee valinnastasi.
Höh, nyt on Ismo ottanut pari kaljaa liikaa. Ja vielä keskellä päivää :roll: :roll: :roll:
"Kukaan ei OIKEASTI tarvitse yli 100tkm kestävää matkapyörää"

Minä ainakin ajattelin ajaa matkaa vielä muutaman 100.000 km mun R1100GS pyörällä.
Ja pitää sillä muutenkin hauskaa.
Mulle ei imago paljon merkitse, se pyöräkin on aika kolhuilla mun ajeluiden jäljiltä.
Tuolla on mulle hyvä esikuva, siinä on tavoitetta, 400.000 mailia GS:ssän mittarissa:
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=278021
Nyt on mittarissa vasta 110.000 km.

Ajattelin kyllä lähteä LT Meetingiin, kun kutsuttiin.
Siellä on varmaan ihan eri maailma. Mukava tutustua noihin pyöräilijöihin joille "Vain imago merkitsee, siis se, mitä lajitoverit ajattelee valinnastasi."

Miksi vaihtaa hyvää pyörää, joka kestää ja kestää?
Ja toi GS on oikeasti myös matkapyörä. Kaiken muun monipuolisuutensa lisäksi.
Siitä on ihan turha ruveta väittelemään täällä.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Loppullisin ratkaisu peräongelmaan?

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Pekkavee kirjoitti:
Ismo Vaara kirjoitti:PS: Kukaan ei osta prätkää kestävyyden perusteella, vaan imagon. Kukaan ei OIKEASTI tarvitse yli 100tkm kestävää matkapyörää tai yli 300kmh kulkevaa sporttipyörää. Vain imago merkitsee, siis se, mitä lajitoverit ajattelee valinnastasi.
Höh, nyt on Ismo ottanut pari kaljaa liikaa. Ja vielä keskellä päivää  :roll:  :roll:  :roll: "Kukaan ei OIKEASTI tarvitse yli 100tkm kestävää matkapyörää"Minä ainakin ajattelin ajaa matkaa vielä muutaman 100.000 km mun R1100GS pyörällä.Ja pitää sillä muutenkin hauskaa.Mulle ei imago paljon merkitse, se pyöräkin on aika kolhuilla mun ajeluiden jäljiltä.Tuolla on mulle hyvä esikuva, siinä on tavoitetta, 400.000 mailia GS:ssän mittarissa:http://www.advrider.com/forums/showthre ... =278021Nyt on mittarissa vasta 110.000 km.Ajattelin kyllä lähteä LT Meetingiin, kun kutsuttiin.Siellä on varmaan ihan eri maailma. Mukava tutustua noihin pyöräilijöihin joille "Vain imago merkitsee, siis se, mitä lajitoverit ajattelee valinnastasi."Miksi vaihtaa hyvää pyörää, joka kestää ja kestää?Ja toi GS on oikeasti myös matkapyörä. Kaiken muun monipuolisuutensa lisäksi.Siitä on ihan turha ruveta väittelemään täällä.Pekka :shock:  :shock:  :shock:
Laitapa vaikka mobile.de:hen hauksi bmw ja ikähaarukaksi 20-30v. Yli 30v. on oldtimereita, joiden km-määrät imoitetaan usein "täysrempan" jälkeen. Kyseiset bemarit on varmasti kaikkein eniten ajettuja, mutta silti niiden KESKIMÄÄRÄISET km-määrät jää alle 100tkm:n. Tämän kestävämpiä pyöriä ei tehtaan kannata tehdä! Miksi tehdas ei tee kestävämpää LT:n perää? Ei kannata, koska säkällä se kestää koko elinkaaren ja jos ei, merkkiuskolliset kyllä korjaa ja sanoo sitä "huolloksi". Sinä ja minä ollaan erimieltä, mutta ei KESKIMÄÄRÄINEN kuluttaja. Prätkät on nykyään TRENDIKAMAA, jota ostetaan viimeisimmän kikottimen mukaan. Seuraavana vuonna se on jo vanhentunut, tehdas tekee uuden mallin, tai uudistuksen ja kuluttaja nielee uudestaan koukun ja jopa kohonkin! :lol:

PS: BMW kehitti maaiman kestävimmän pyörän 80-luvun alussa, elikkä 2v K-sarjan. Yksilöt on kestäneet jopa toista MILJOONAA kilometriä! Ei niillä kuitenkaan ajeta KESKIMÄÄRIN kuin alle 100tkm:ä. Siksi tehdas ei nykyään panosta kestävyyteen, se olisi osakkeenomistajien rahojen tuhlausta! :twisted:
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Loppullisin ratkaisu peräongelmaan?

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Ismo Vaara kirjoitti:Laitapa vaikka mobile.de:hen hauksi bmw ja ikähaarukaksi 20-30v. Yli 30v. on oldtimereita, joiden km-määrät imoitetaan usein "täysrempan" jälkeen. Kyseiset bemarit on varmasti kaikkein eniten ajettuja, mutta silti niiden KESKIMÄÄRÄISET km-määrät jää alle 100tkm:n.:twisted:
No oikeassa olet.
Otin mobilesta 1970-1980 vuosien Bemarit.
Eihän niillä oltu ajeltu paljon mitään.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Loppullisin ratkaisu peräongelmaan?

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Pekkavee kirjoitti:
Ismo Vaara kirjoitti:Laitapa vaikka mobile.de:hen hauksi bmw ja ikähaarukaksi 20-30v. Yli 30v. on oldtimereita, joiden km-määrät imoitetaan usein "täysrempan" jälkeen. Kyseiset bemarit on varmasti kaikkein eniten ajettuja, mutta silti niiden KESKIMÄÄRÄISET km-määrät jää alle 100tkm:n.:twisted:
No oikeassa olet.
Otin mobilesta 1970-1980 vuosien Bemarit.
Eihän niillä oltu ajeltu paljon mitään.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
No, mä ajattelin 20-30 vuotiaita, sun otos on 30-40 vuotisia! :wink: Siellä sattaa olla em. korjauksen jälkeiset km:t kehissä? Enivei, prätkillä ei ajeta niin paljon kilometrejä, että kestävyyteen kannattaisi panostaa!
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
similja
Viestit: 22
Liittynyt: 28 Touko 2007 20:20
Moottoripyörän malli: BMW 1200 LT
Paikkakunta: Oulu

Re: Loppullisin ratkaisu peräongelmaan?

Viesti Kirjoittaja similja »

Ismo Vaara kirjoitti:Kirjoitinkin KESKIMÄÄRIN. SE on ainoa asia mikä tehtaita kiinnostaa, pyörän KESKIMÄÄRÄINEN elinkaari. Väitän, että se on uusilla bemareillakin mieluummin alle kuin yli 100tkm. Se johtuu ihmisten jatkuvasta tarpeesta ostaa uutta lelua, eikä vanhan kulumisesta hyödyttömäksi. Siksi tehtaiden on täysin turhaa nykyään panostaa laatuun. Ainoastaan IMAGOLLA on merkitystä. Ostaessasi uuden BMW-matkapyörän viestität lajitovereillesi olevasi MATKAMOTORISTI isolla M:llä. Ja kun vanhaan olet jo tehnyt pari peräremppaa, ostat uuden samanlaisen, koska saat sillä tutun yhteisösi hyväksynnän ja "vierasyhteisölle" osoitat näin olleesi AINA oikeassa merkin valinnan suhteen.

Edellämainittu sopii myös kaikkiin muihinkin merkkituotteisiin, ei pelkästään BMW:hen.

PS: "...että Bemulla oli kilometrinnielijän maine..." Erittäin hyvin sanottu! Oliskohan se just sitä imagoa??? :lol:
Aika paksua tekstiä, joka tosin lähtee siitä kuuluisasta "mutu" tiedosta. Jos vertaa esim autojen kehitykseen sitten 70-80-lukujen, on niissä tapahtunut huimaa kehitystä niin teknisen kestävyyden kuin ruostumisenkin kannalta. Nyky autot ovat aivan eri maailmasta kuin 20v sitten tehdyt. Autolla kuin autolla ajetaan 500tkm ilman konerempaa ( öljytkin on parantuneet huimasti ). Omallakin on ajettu jo 250tkm eikä puhettakaan mistään isommasta rempasta koneen, voimansiirron tai korin osalta. Tämä kehitys jo osoittaa, että "tehtaita" kiinnostaa myös se, että asiakkaat ovat merkkiuskollisia ja uusiakin tulee.
Tuo väite ettei pyöriä tehtäisi yhtä hyvin on aivan tuulesta temmattu. Jopa moposkootteritkin tehdään nykyään hyvin. Juniorilla on MBK vm 2004. Ajettu 22tkm ja aukaisin moottorin huvinvuoksi nähdäkseni mitä kilometrit olivat tehneet. :shock: Sylinteri täysin kulumaton, mäntä täysin toleransseissa, ainoastaan männänrengas ( 1kpl ) oli kulunut päittäisvälyksen ylärajalle. Panin uuden männän renkaineen ( rengasta ei saanut erikseen ) 22€ ja kone kasaan. Käy niinkuin uusi.
Koneet vaativat huoltoja. Sitähän ei kukaan kiistä. Kaikella on heikko kohtansa, aivan kaikella, täydellistä ei olekaan. Jos joku niin vä'itää niin ei kerro kaikkea omastaan. Bemarilla se on peränlaakeri. Ja onko tuo nyt niin iso juttu 60tkm:n välein vaihdattaa laakeri 300€:llä kun ketjumiehet vaihtavat rataspaketin kahteen kertaan siinä ajassa a`220`€. :mrgreen:
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Loppullisin ratkaisu peräongelmaan?

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

similja kirjoitti:Aika paksua tekstiä, joka tosin lähtee siitä kuuluisasta "mutu" tiedosta.
"Mutu" tietoapa hyvinkin, kuuluisuudesta en nyt olis niin varma.
Olen ajanut erilaisilla bemareilla kohta kolkyt vuotta, kesät talvet. Pari tuliterääkin olen ostanut. Kilometrejä en muista tarkasti, mutta 500 000km:n rajapyykki on jo ohitettu. Parhaimmillaan(pahimmillaan) kilometrejä tuli lähes 40 000 vuodessa.
Kun tein harrastuksestani virallisen "bisneksen" n.10v sitten, olen purkanut osiin 40-50 bemaria. Vuosien varrella, saman verran on käsieni kautta lähtenyt maailmalle kunnostamiani pyöriä, sisältäen toki vaihtopyörinä saapuneet.
Tallissa on tällähetkellä n.15 bemaria vuosimallien ollessa 1938-2000 väliltä.
Kun on tällainen "ROMUKAUPPIAS", niin mulla on eturivin paikka tutkia, mistä ne purkuun tulleet pyörät on ratkenneet. Lisäksi asiakkaden palaute, tehtyjen kyselyiden ja tilausten perusteella, on lisännyt tietouttani bemareiden heikoista kohdista.

Tää mun "mutu" tieto perustuu TÄYSIN omiin kokemuksiin ja asiakkailta saatuun palautteeseen, ei tehtaiden ja öljy-yhtiöiden mainoslauseisiin, ei vertailuun muihin merkkeihin, ei prätkälehtien nuoleskeleviin artikkeleihin, ei vertailuun autoteollisuuteen, ei vertailuun yhteen moposkootteriin... Mun tieto perustuu vain kestäviin/hajonneisiin BMW moottoripyöriin.

Mutta, mutta... sulla on sitten aiheesta parempaa tietoa, kerro toki! :wink:
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Loppullisin ratkaisu peräongelmaan?

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Katsoin huvikseni vielä mobile.de:stä myytävänä olevat K1200 LT:t. Niitä oli 105 kpl:tta. Taisi keskimääräinen kilometrimäärä olla jotain 30tkm:ä. Kahdeksalla oli ajettu yli 60tkm:ä. Ainoallakaan ei yli 90tkm:ä.
LT:n perä on kestävyydeltään optimaalinen, ajettuihin kilometreihin nähden.

Onkohan se niin, että liian painavaa reppua ei viitsi viedä kauas?? Vitsivitsivitsi... :wink:
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
similja
Viestit: 22
Liittynyt: 28 Touko 2007 20:20
Moottoripyörän malli: BMW 1200 LT
Paikkakunta: Oulu

Re: Loppullisin ratkaisu peräongelmaan?

Viesti Kirjoittaja similja »

Ismo Vaara kirjoitti:
similja kirjoitti:Aika paksua tekstiä, joka tosin lähtee siitä kuuluisasta "mutu" tiedosta.
"Mutu" tietoapa hyvinkin, kuuluisuudesta en nyt olis niin varma.
Olen ajanut erilaisilla bemareilla kohta kolkyt vuotta, kesät talvet. Pari tuliterääkin olen ostanut. Kilometrejä en muista tarkasti, mutta 500 000km:n rajapyykki on jo ohitettu. Parhaimmillaan(pahimmillaan) kilometrejä tuli lähes 40 000 vuodessa.
Kun tein harrastuksestani virallisen "bisneksen" n.10v sitten, olen purkanut osiin 40-50 bemaria. Vuosien varrella, saman verran on käsieni kautta lähtenyt maailmalle kunnostamiani pyöriä, sisältäen toki vaihtopyörinä saapuneet.
Tallissa on tällähetkellä n.15 bemaria vuosimallien ollessa 1938-2000 väliltä.
Kun on tällainen "ROMUKAUPPIAS", niin mulla on eturivin paikka tutkia, mistä ne purkuun tulleet pyörät on ratkenneet. Lisäksi asiakkaden palaute, tehtyjen kyselyiden ja tilausten perusteella, on lisännyt tietouttani bemareiden heikoista kohdista.

Tää mun "mutu" tieto perustuu TÄYSIN omiin kokemuksiin ja asiakkailta saatuun palautteeseen, ei tehtaiden ja öljy-yhtiöiden mainoslauseisiin, ei vertailuun muihin merkkeihin, ei prätkälehtien nuoleskeleviin artikkeleihin, ei vertailuun autoteollisuuteen, ei vertailuun yhteen moposkootteriin... Mun tieto perustuu vain kestäviin/hajonneisiin BMW moottoripyöriin.

Mutta, mutta... sulla on sitten aiheesta parempaa tietoa, kerro toki! :wink:
No johan.. :shock: . Tulipahan astuttua Ismon itsetunnon isoille varpaille. Sorry. Mutta olen silti sitä mieltä, että kärpäsestä on tehty härkänen, kuten sanonta kuuluu. Romukauppiaana varmaan tiedät ettei ikuisia ikiliikkujia vielä ole keksitty. Ei edes japsit eikä muutkaan itamaan tietäjät ole siihen pystyneet. Ei 300€ ole mahdoton kustannus joka seittemäs vuosi. Kuusi kesää ajoa ja seuraavana talvena laakerin vaihto. Ei siitä kannata pelihousuja repiä. Paitsi sitten jos laakerin vaihdon tekee joku kyläseppä mutuna ja välykset säädetään munilleen jolloin se hajoaa alta 20K:n.
Vastaa Viestiin