K100 hankinta

K-sarjan pyörät
kaitsu
Viestit: 212
Liittynyt: 02 Kesä 2007 09:51

K100 hankinta

Viesti Kirjoittaja kaitsu »

Ajattelin hankkia boxerille tallikaveriksi K100RT tai RS- mallin. Kun tuollaista käytettyä lähtee ostamaan niin onko siinä jotain sellaisia paikkoja joita pyörästä kannattaa erikoisesti tarkistaa? Ajattelin hankkia n. vuosimallia -90 +/- 2 vuotta. Tarkoitus on tehdä kaupat Saksassa työmatkan yhteydessä ja ajaa takaisin. Kunhan kelit ensin vähän lämpenevät...

-Kaitsu-
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Eli siis 2v. malli. Perusvikoja ei ole, lukuunottamatta kardaanin ja perän "booritusta". Elektroniikasta: 2v:n Jetronic on PALJON toimintavarmempi kuin 4v:n Motronic. Vuoden -86 jälkeen bemari siirtyi kustannussyistä tiuhempaan valssaamalla tms. tehtyyn "booriuriin", aikaisemman koneistamalla(kestää isältä pojalle) tehdyn sijaan. Kuntoa ei voi todeta perämurikkaa irroittamatta. Kysele kuitenkin onko kondenssivettä päästetty pois ja voideltu.
Myös mittariston toimintaan kannattaa kiinittää huomiota. Jos ostaisit Suomesta, kehottaisin tarkastamaan bensapumpun kiinnityskumin ja ylivuotoletkun kunnon. Ne muuttuvat bitumiksi bensatankin pohjalle, suomalaisilla bensoilla, yli 2:n vuoden seisottamisen jälkeen.
Enivei, 2v. K100 on mielestäni kestävin pyörä maailmassa, mutta K75 on yhtä kestävä ja parempi ajaa... mutta jos ajat yksin ja haluat kulttipyörän, jossa arvo ei laske, osta K1:n :wink:

PS: Jos olisin itse ostamassa K100:sta, etsisin käsiini ihan ekoja vuosimalleja(-85 ja ennen) . Vaikka niissä joutuu käyttämään bensan seassa lyijyn korvaavaa lisäainetta joka kolmannessa tankillisessa, on tehot ovat ihan eri luokkaa myöhempien mallien kanssa.
Tiesittekö, että 19 kpl:tta on tehty esisarjaksi jo vuonna -82 ja NE ovat niitä keräilyharvinaisuuksia. Valmistenumerot: 0 000 001 - 0 000 019. Tehty: 05/82. Seuraavat alkoivat vasta 04/83.
Jos löydätte yhden, kertokaa minulle, mutta ette myyjälle! :wink:
ssutinen

Mitä lisäainetta

Viesti Kirjoittaja ssutinen »

Vaikka niissä joutuu käyttämään bensan seassa lyijyn korvaavaa lisäainetta joka kolmannessa tankillisessa
Mulla on -85 K100RT. Mitä lisäainetta tuo lyijyn korvaaja on? En ole sellaista vielä bensan sekaan laittanut. Tosin en ole ajanutkaan vielä kuin tuhannen kilometriä, kun vasta viime kesän lopulla tuo ralla tuli hommattua.

§
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Ei tuhannessa kilometrissä vielä ole pahoja päässyt käymään.
Bmw siirtyi lyijyttömällä toimiviin seetirenkaisiin kesken kauden vasta -85. Pyöräsi valmistenumeron perusteella voit ottaa selvää pitääkö pyöräsi bensaan lisätä lyijyn korviketta(pikku pullo myrkkyä!).
Muistaako/tietääkö kukaan mistä nettiosoitteesta nämä tiedot helposti löytyy?
Raffe
Viestit: 201
Liittynyt: 01 Marras 2007 22:07

Viesti Kirjoittaja Raffe »

ssutinen

hittolainen

Viesti Kirjoittaja ssutinen »

...sama pää kesät, talvet!

pyörä on vuoden 84 toukokuulta eli siihen ilmeisestikin pitää tuota myrkkyä sitten annostella. Onko suositella jotain tiettyä merkkiä? Halpa tai hyvä?

§
näkki
Viestit: 15
Liittynyt: 08 Huhti 2007 14:04

lisäaine??

Viesti Kirjoittaja näkki »

:evil: Itselläni on k100 vm -84 jolla ajoin viimekesänä n.3000km. Ostin pyörän paikalliselta merkkiedustajalta, ei suotta kertonut lisäaineen tarpeellisuudesta vaan sanoi 98e:n "käyvän" parhaiten.. Hyvä että tuli asia esille. Kuinka usein tuo kardaani muuten pitäisi voidella??
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Bensan lisäaineeseen en osaa suositella mitään, taitaa kaikki olla melkolailla samaa kamaa, kaliumia...jne.
Bensaksikin käy myös 95:nen. Oktaanijärjestelmät oli 20v. sitten hieman eri Saksassa kuin Suomessa, siitä ehkä johtuu "turha" 98 bensasuositus?
Vanhoissa ei tarvitse voidella kardaanin boorituksia ollenkaan. -87 ja uudemmat vaikka kerran vuoteen. Venevaseliini, kuparipasta, alumiinipasta....tms.
ssutinen

Viesti Kirjoittaja ssutinen »

Muutamalla saksalaisella puimurisivulla suosittelivat Castrol TBE -nimistä lisuketta. Kyselin myös paikallisesta autotarvikeliikkeestä, jossa oli jotain toista merkkiä mutta vakuuttivat niissä kaikissa olevan samat "tehoaineet".

Kaiketi tämän lisukkeen tarkoitus on pitää venttiilien istukat tiiviinä, vai?

§
ssutinen

Takaisin perusaiheeseen...

Viesti Kirjoittaja ssutinen »

Kun tuollaista käytettyä lähtee ostamaan niin onko siinä jotain sellaisia paikkoja joita pyörästä kannattaa erikoisesti tarkistaa?
kaitsulle (ja tietysti muillekin kiinnostuneille) tuhti sivusto K-pyöristä: käytetyn hankinnasta ja paljon muustakin:
http://www.flyingbrick.de

Sivut ovat alunperin saksalaiset mutta käännetty tekijän mukaan suurimmaksi osaksi myös englanniksi.

§
näkki
Viestit: 15
Liittynyt: 08 Huhti 2007 14:04

Viesti Kirjoittaja näkki »

Ok. Kiitän tiedoista.
Vellu
Viestit: 146
Liittynyt: 26 Helmi 2006 21:18
Moottoripyörän malli: K1200S
Paikkakunta: Kinnula

Viesti Kirjoittaja Vellu »

Olen ottanut tavaksi tankata kaikkiin ajokkeihini "varmuuden vuoksi" 98 oktaanista bensaa.Eipähän ainakaan tule vaurioita.Ja pitäähän sitä korkeaoktaanista toki tankata niin kauan kun sitä vielä on saatavissa!

Bensan lisä-aineiden käytöstä BMW-moottoripyörissä minulla ei ole kokemusta mutta samanmerkkisissä vanhoissa autoissa olen käyttänyt ainakin 10 vuoden ajan Nesteen "lyijykorviketta".Myydään 250 ml pulloissa.Ei mitään valittamista (seetit ja venttiilit kunnossa).

Muistaakseni tehtaan suositus on että joka neljännen tankkauksen yhteydessä suoritetaan myös tuo lisä-ainetankkaus.Jos on taipumusta hajamielisyyteen,kannattaa käyttää lisä-ainetta joka tankkauksen yhteydessä.Itse ainakin toimin tällä tavoin.
BMW K1200S -08
Moto Guzzi
Viestit: 32
Liittynyt: 24 Touko 2008 11:38
Moottoripyörän malli: K100 RS
Paikkakunta: Skogås (Sverige)

Re: K100 hankinta

Viesti Kirjoittaja Moto Guzzi »

Mukavaa luettavaa, ostin nimittäin juuri Guzzille tallikaveriksi K100 RS:n -84. Aina hieman huolettanut nuo jupinat boorituksesta, ja elektroniikan kummitteluista, mutta nyt vähän helpotti. :D Ja kyllä noita booreja on rasvailtu Guzzissakin joka renkaanvaihdon yhteydessä, joten jatketaan samalla linjalla Bemarin kanssa.
Viimeksi muokannut Moto Guzzi, 25 Touko 2008 15:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
bmw_aloittelija
Viestit: 21
Liittynyt: 09 Maalis 2006 11:23
Moottoripyörän malli: K100

Re:

Viesti Kirjoittaja bmw_aloittelija »

Ismo Vaara kirjoitti:Bensan lisäaineeseen en osaa suositella mitään, taitaa kaikki olla melkolailla samaa kamaa, kaliumia...jne.
Bensaksikin käy myös 95:nen. Oktaanijärjestelmät oli 20v. sitten hieman eri Saksassa kuin Suomessa, siitä ehkä johtuu "turha" 98 bensasuositus?
Vanhoissa ei tarvitse voidella kardaanin boorituksia ollenkaan. -87 ja uudemmat vaikka kerran vuoteen. Venevaseliini, kuparipasta, alumiinipasta....tms.
Kyllä vanhemmissakin kannattaa boorit tarkastaa vuosittain. Peräpuolen boorien rasvat kuivuvat tai hankautuvat pois ja sinne saattaa kertyä kosteutta. Itse käytän MOPLATTYN-PASTE N35, maahantuoja MOPLA OY, Helsinki. Se tarttuu erittäin hyvin, on sitkeää ja pysyy booreissa. Myös Hondan MOLY 60 PASTE käy, mutta on juosevampaa. BMW:n oma valkoinen mähnä on kallista, kiinnittyy huonosti ja hankautuu pois nopeasti eikä suojaa kosteudelta kunnolla.

Lyijyn korvikkeena käytän LIQUI MOLYN lyijyn korviketta, 10ml/10 litraan n joka toinen tankkauskerta, pullollinen (250ml).
Avatar
manne
Viestit: 32
Liittynyt: 18 Helmi 2006 18:05
Paikkakunta: NURMES

Re: K100 hankinta

Viesti Kirjoittaja manne »

Tuosta perän boorien voitelusta,niin yks traktori korjaaja suositteli vesivaseliinia?
Vastaa Viestiin