K1200RS -97 kytkimen työsylinterin vaihto

K-sarjan pyörät
Kari A
Viestit: 36
Liittynyt: 19 Loka 2022 10:05
Moottoripyörän malli: K1200RS

K1200RS -97 kytkimen työsylinterin vaihto

Viesti Kirjoittaja Kari A »

Valmistelen otsikon huoltotoimenpidettä ja olen kahlannut monta aiheeseen liittyvää videota läpi, mutta yhtä asiaa en ole vielä löytänyt videoilta.
Takahaarukka tarvii irrottaa tieltä pois ennen kuin pääsee työsylinteriin käsiksi.
Elikkäs takafillarin keinuhaarukan laakeroinnin irrotuksesta/asennuksesta en ole löytänyt yhtäkään videota. Clymerin 650 sivuinen manuska löytyy, mutta sieltäkään en löytänyt varsinkaan purkuun ohjeita.
Mulla on toinen samanlainen K1200RS -97 varaosapyöränä ja siitä olen koittanut opiskella aihetta, mutta vielä on aukkoja tiedoissa.
Vasemman laakeroinnin sain irrotettua ilman ongelmia, mutta oikean puolen laakerointi on vielä purkamatta. Ilmeisesti kyseiset kierreosat on tehtaalla varmistettu kierrelukitteella ja en ole uskaltanut vielä käyttää enempää voimaa. Tai aika paljon olen jo käyttänytkin, 1000 Nm kohdalla hajosi 1/2 tuuman vääntötyökalut.

Pitäiskö jumissa olevaa AV30mm mutterikantaa lämmittää ensin, jotta saa auki vai miten ootte homman ratkaisseet?
Kari A
Viestit: 36
Liittynyt: 19 Loka 2022 10:05
Moottoripyörän malli: K1200RS

Re: K1200RS -97 kytkimen työsylinterin vaihto

Viesti Kirjoittaja Kari A »

Homma opiskeltu ja työsylinteri vaihdettu onnistuneesti.

- pikkutoholla lämmitin oikean puolen jumittunutta AV30 mutteria ja normityökaluilla sain sen avattua
- kierteestä ei löytynyt jälkiä lukitteesta, joten se oli muhinut ja jumittunut menneen 26 vuoden aikana
- vanhassa kytkimen työsylinterissä oli tosiaankin sisällä muutaman tipan verran selvää vettä joka aiheutti ongelmia lämmetessään
- lisäksi työsylinteri oli asennettu ilman paperitiivistettä, joka aiheutti ylimääräistä lämpenemistä laitteelle
- tein myös työsylinterin pesään alaosaan poraamalla ylivuotorei'än estämään mahdollisten nestevuotojen päätymistä kytkimeen

Takahaarukan ja perämurikan laakerointi pitää nyt myös uusia, tilasin Saksasta uudet erikoiset neulalaakerit ( p/n: 33172311091). Hintahaarukka ko laakereille oli aika miehekäs, kallein tarjous oli 99 €/kpl ja edullisin 39,60 €/kpl. Täsmälleen sama laakeri, tilasin jälkimmäiset (tills.de) verkkokaupasta. Laakerit pitäisi olla minulla kädessä ensi tiistaina....
Vastaa Viestiin