Polttoainepumpun ei käynnisty

R-sarjan pyörät
Pertsa5
Viestit: 2
Liittynyt: 17 Heinä 2023 21:41
Moottoripyörän malli: R850R

Polttoainepumpun ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Pertsa5 »

Mitenkähän lähtis selvittämään ongelmaa. Bensapumppu ei käynnisty. Eilen vielä ajelin ja kaikki toimi ok, tänään olin aikeissa käynnistää mutta eipä tuo pumppu käynnisty. Startti kyllä toimii. Releestäkin kuuluu Napsu. Jos sivujalan kytkin olis viallinen niin estääkö se vain pumpun vai estääkö myös startin toiminnan? Vai voisko vikaa olla myös virtalukossa?
viita
Viestit: 5
Liittynyt: 28 Elo 2019 14:56
Moottoripyörän malli: R1150 GS, G650X

Re: Polttoainepumpun ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja viita »

Moi, minulla R1150, virrat kun laittaa päälle, bensapumppu nostaa paineet. Jos tätä ei tee onko sulakkeet ehjät? Virtalukon pohjissa on ollut ongelmia, auttaako avaimen heiluttelu. Tai onko jokin johto hankautunut tai irronnut virtalukon pohjasta.
Voihan se pumppu tulla tiensä päähän, mutta yleensä se alkaa vain pitämään kovaa ääntä ennen rikkoutumista. Jos sivujalan kytkin olisi hajonnut ns.väärään asentoon ei se minusta anna edes startata.
Onko tankin oikealla puolella samanlainen liitin kuin 1150:ssä. Onko se kunnolla kiinni. Sen tarkastus ja puhdistus.
Jos vaihde on päällä pumppu ei surahda.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Polttoainepumpun ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Tuo saattaa olla myös Hall-anturivika.
Pyöritä moottoria sieltä moottorin etupäässä olevasta laturin hihnapyörästä.
Pumpun pitäisi käynnistyä hetkeksi aina kerran joka kierroksella.
Jos ei käynnisty, niin Hall anturit ovat ehkä hajalla. Usaeimmiten niiden johtojen eristeet viooittuvat ja johdot vaihtamalla voi saada homman kuntoon.
Soita mulle, niin kerron lisää ja voin lähettää sulle lisätietoa meilillä.

Terveisin
Pekka
Puh 050 5768 480
Pertsa5
Viestit: 2
Liittynyt: 17 Heinä 2023 21:41
Moottoripyörän malli: R850R

Re: Polttoainepumpun ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Pertsa5 »

Olin jo aikeissa vaihtaa pumpun mutta kokeilinkin antaa virtaa suoraan pumpun liittimiin. No pumppuhan toimi ihan ok.
Aikani kun tutkin niin vika löytyi pumpun kiinityslaipassa olevasta nailon läpiviennin sisällä olevasta johdosta joka oli irti/poikki. Ilmeisesti huono juotos.
Kaivoin sen liittimen näkyviin dremelin jyrsinterällä, vähän kuin hammaslekurin tekemä onkalo,tinasin siihen uuden johdon ja täytin muoviliimalla, jonka nimeä en nyt muista. Sen jälkeen on toiminut ihan hyvin. Pyörä on nyt jo talviteloilla ,että nyt vaan odotellaan kevättä ja seuraillaan että tuo paikkaus pitää.
Niin ja oli pikku pakko tehdä toi korjaus kun uutta kansiosaa ei merkkiliikkeestä saa, eikä käytettyä tähän hätään löytynyt.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Polttoainepumpun ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Hyvä, että homma selvisi.
Kiitos tiedosta.
Pitääpä muistaa, että noinkin voi käydä.
Vastaa Viestiin